PRÁCE 🧰

Koronavirus ukončil zlatou éru automobilového průmyslu

23. 3. 2020 7 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Celý svět bojuje s hrozbou virového onemocnění COVID-19. Přísná pravidla karantény se dotkla nejednoho průmyslového odvětví v České republice, ale i na světě. Výroba stojí, lidé jsou bez práce a ekonomika se propadá. Jaké následky má koronavirus právě na automobilový průmysl?

Koronavirus ukončil zlatou éru automobilového průmyslu

Ještě před pár týdny se zdálo, že boj s koronavirem bude snažší. Opak se stal bohužel pravdou. Nikdo s přesnou jistotou neví, co bude za týden, natož za měsíc. Automobilky stojí před velkou výzvou, jak problém a následky koronaviru vyřešit. 

Už od minulého týdne se začaly postupně zavírat jednotlivé továrny na výrobu automobilů a také jejich komponentů (nevyrábí žádná z firem Pirelli, Continental, Michelin ani Bosch). Evropa je téměř bez výroby, avšak s optimistickými výhledy. Provoz by se údajně v továrnách měl obnovit nejpozději v polovině dubna. Zda-li se tak opravdu stane, nikdo neví. Koronavirus je zákeřný protivník a situace se mění ze dne na den. 

Zavření továren a omezení výroby se odrazilo samozřejmě na prodejích. Zavřená jsou všechna dealerství, a tak prakticky není možné si koupit nový automobil. Jediné co je otevřené jsou servisy. Ostatně v situaci, ve které se nacházíme, by málokdo uvažoval, že investuje své peníze zrovna do auta. Zajímavé je, že dle statistik poklesly celosvětově prodeje od začátku roku o 7 %. Například v Číně v únoru poklesl prodej o více jak 79 % a v celé zemi se prodalo pouze 300 tisíc aut.

Nyní s ohledem na pandemii koronaviru se celková poptávka po automobilech propadla o neuvěřitelných 90 %. Koronavirus má tak i psychologický dopad na zákazníky a potenciální kupce nových vozů. Pro samotné automobilky a prodejce v autosalonech to nevypadá vůbec dobře. Nekupují se téměř ani ojeté vozy. Zaměstnanci, kteří byly zaměstnáni ve zkušební lhůtě, museli skončit. Ostatní lidé se o svá místa nadále bojí. Jak již bylo řečeno, nikdo neví, jak dlouho situace potrvá a jak dlouho budou muset být továrny opravdu zavřeny. S tím se pojí i zavřená dealerství, protože nebudou mít, co nabízet. Skoro by se dalo říct, že v téhle těžké situaci přežijí jen ti nejsilnější. Samozřejmě, že bez podpory vlády to nepůjde.

Sdružení automobilového průmyslu na tiskové konferenci uvedlo: "...již teď je jasné, že opakovaný náběh výroby bude v automobilovém sektoru postupný a komplikovaný. Nelze očekávat, že se do konce roku 2020 dostane na hodnoty před pandemií. Bez zásadní podpory vlády dojde k lavinovému efektu s přímým dopadem na desítky tisíc a zprostředkovaně na statisíce zaměstnanců a jejich rodin." Situace tedy nebude vůbec lehká a bude třeba, aby se stát zodpovědně postaral o firmy.

Situace v továrnách

V Itálii se továrny zavíraly mezi prvními. Není se také čemu divit, vzhledem k situaci, v jaké se země nachází. Zavřely se továrny Lamborghini, Ferrari a Ducati. Nejpostiženější automobilovou firmou se stal Fiat Chrysler, který má své továrny zejména na území Itálie. Avšak v komplikované době se zvedla vlna solidarity. Například rodina Agnelliových, která vlastní společnost FCA darovala přes 10 miliónů eur do zdravotnictví, zejména pak plošně pro záchranáře. Dále leasingová společnost Leasys neváhala s pomocí a darovala automobily pro Červený kříž, který tak může pomáhat starým a nemocným lidem s rozvozem léků. Zahanbit se nenechala ani společnost Exor, která nakoupila pro Itálii plicní ventilátory.

Zavíralo se i v jiných státech, včetně Česka. Tuzemská automobilka Škoda Auto ukončila výrobu k 18. březnu, a to spíše na popud odborářů. V továrně se potvrdily dva případy nakažení koronavirem. Spolu s výrobou byla pozastavena i činnost ostatních oddělení jako je například PR nebo vývoj. Automobilka předpokládá, že by se mohlo začít zase vyrábět na začátku dubna. Zatím jsou její zaměstnanci doma se 70 % výší platu.

Uzavřela se také Hyundai v Nišovicích, která musela ukončit výrobu zejména kvůli zrušeným dodávkám náhradních dílů, bez kterých nemůže vyrábět. Tiskový mluvčí Hyundai Pavel Barvík uvedl, že zaměstnanci se o svá místa bát nemusí a i jim náleží 70 % platu, zatímco budou doma.

Již teď je jasné, že opakovaný náběh výroby bude v automobilovém sektoru postupný a komplikovaný. Nelze očekávat, že se do konce roku 2020 dostane na hodnoty před pandemií. Bez zásadní podpory vlády dojde k lavinovému efektu s přímým dopadem na desítky tisíc a zprostředkovaně na statisíce zaměstnanců a jejich rodiny

Zdroj: https://eurozpravy.cz/ekonomika/ceska-republika/koronavirus-paralyzoval-automobilovy-prumysl-polovina-firem-omezuje-vyrobu.e78d8cb9/

Zdroj: https://eurozpravy.cz/ekonomika/ceska-republika/koronavirus-paralyzoval-automobilovy-prumysl-polovina-firem-omezuje-vyrobu.e78d8cb9/
Již teď je jasné, že opakovaný náběh výroby bude v automobilovém sektoru postupný a komplikovaný. Nelze očekávat, že se do konce roku 2020 dostane na hodnoty před pandemií. Bez zásadní podpory vlády dojde k lavinovému efektu s přímým dopadem na desítky tisíc a zprostředkovaně na statisíce zaměstnanců a jejich rodin

Zdroj: https://eurozpravy.cz/ekonomika/ceska-republika/koronavirus-paralyzoval-automobilovy-prumysl-polovina-firem-omezuje-vyrobu.e78d8cb9/

Zdroj: https://eurozpravy.cz/ekonomika/ceska-republika/koronavirus-paralyzoval-automobilovy-prumysl-polovina-firem-omezuje-vyrobu.e78d8cb9/

K uzavření továrny se přidá i společnost TPCA se sídlem v Kolíně. Zde by se výroba měla obnovit 17. dubna. Zavření továren se nevyhlo ani našim bratrům Slovákům. Od pondělí 23. března se uzavřou brány společnosti Kia v Žilině, a to na dva týdny. Zavře se také Jaguar Land Rover v Nitře (avšak továrna ve Velké Británii zatím běží dál), koncern Volkswagen se uzavře také na 2 až 3 týdny.

Sklad VW

Ostatně samotný koncern Volkswagen se potýkal s problémy ještě před tím, než se dostal do Evropy koronavirus. Dle dostupných informací automobilka měla problém s nižším odbytem a také s nově schválenými přísnějšími emisními normami a následným nástupem elektrifikace. Ještě před vypuknutím pandemie se předpokládalo, že továrny propustí do deseti let více jak 800 tisíc zaměstnanců. V továrnách přibudou výrobní stroje, které dokáží udělat práci za člověka. Jaký to ale bude mít dopad teď v době pandemie?

Stejně tak sankce za překročení emisního limitu by mohly znamenat výrazné ztrátové položky na celkovém zisku automobilek. Obzvlášť teď, když je provoz továren omezen a firmy nemohou vyrábět ani čistě elektrická auta, která všeobecně snižují průměrnou hodnotu limitu emisí. Automobilky čeká náročný rok.

Podíváme-li se ještě do Velké Británie. Například společnost HONDA se teď nachází v nelehké situaci. Poškodit by ji mohl dopad nejen koronaviru, ale také toho, že Británie vystoupila z Evropské unie. Jakmile by se vše vrátilo do starých kolejí, bude problém s odbytem, neboť Japonci nebudou chtít dovážet díly do továrny kvůli zdvojenému danění komponentů. Uvažuje se tak o tom, že se továrna uzavře definitivně a výroba se přesune zpět do Japonska.

Britská vláda také požádala společnosti HONDA a Jaguar, aby se zaměřily na výrobu plicních ventilátorů. Avšak přestavět továrny by zabralo i několik měsíců. Zároveň je třeba si položit důležitou otázku, zda-li vůbec by firma, která se zaměřuje na výrobu aut a nemá tedy zkušenosti s výrobou zdravotnických přístrojů, dokázala něco takového vyrobit. S tím, aby výsledný produkt pracoval na 100 %, přeci jen musí udržet člověka na živu.

Na konec si povíme ještě něco o společnosti Aston Martin. Automobilka vyrabí auta už od roku 1913, avšak nyní se ocitá v existenční krizi. Pandemie jejímu fungování také moc nepomáhá. Podle agentury Reuters se společnost obrátila na svého investora, kterým je kanadský miliardář Lawrence Stroll, aby společnosti finančně pomohl a zajistil tak nadále její fungování. Společnost požaduje 36 miliónů liber, aby přežila koronavirovou krizi. Jen tak pro zajímavost, Stroll vlastní dvaceti procentní podíl firmy, do které investoval přes 500 miliónů liber, aby ji zvedl ze dna. Nyní by se tak jeho podíl ve firmě mohl zvednout na 25 procent.

Závěrem nutno dodat, že žádná s firem, a to nejen v automobilovém průmyslu, to nebude mít lehké. Bez výroby není nabídka a tím pádem i poptávka. To bude mít neblahý vliv na vyplácení zaměstnanců, kteří možná tak přijdou o svá místa. Ne všechny firmy mají železné zásoby na horší časy. Lze také očekávat, že se možná některé firmy zaměří na výrobu odlišných produktů, jen proto, aby přežily těžké období, než se dostanou znovu na výsluní.

Zdroj médií: Pixabay.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články