Princip fungování autochladničky - na dlouhé cesty do zahraničí ideál

22. 6. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Chladicí box do auta je praktický přístroj, který ocení každý cestovatel při dlouhých trasách do zahraničí. Jeho zapojení je jednoduché a navíc existuje několik druhů, ze kterých je možné vybírat.

princip fungování autochladničky

Články na téma autochladničky:

  1. Jak funguje autochladnička - právě čtete

Někdy se zadaří, že jedete v létě na dalekou cestu do zahraničí, kde ale nemáte v plánu pobývat v hotelu, nýbrž si plnými doušky užít přírodu. Na takové cesty je vhodné si přibalit potraviny i nápoje, u kterých byste přeci jen byli raději, aby vydržely čerstvé - studené a rychle se nezkazily. Pro tyto účely existují termotašky a autochladničky.

Jaké jsou možnosti chlazení na cestách

Pro takové to ne příliš důležité chlazení je možné zvolit pouze termotašku. Většinou do ni musíte uložit předem studené / vymražené desky, které jsou zdrojem kýženého chladu a ten nápoje případně potraviny udrží pár hodin čerstvé, bez možnosti se kazit. Výhodou rovněž je, že je velmi lehká, a tedy i praktická. Nevýhodou je logicky čas, který pro chlazení může poskytnout.

Druhou možností jsou už poněkud dražší, ale výkonnější termoelektrické chladničky. Ty mají samozřejmě už výhodu v tom, že zchladí cokoliv o několik desítek stupňů. A přesně tyto chladničky potřebují ke svému provozu napájení z příslušné zásuvky v autě. Poslední možností jsou kompresorové chladničky, ale to už je úplně o jiné částce a hodí se spíše pro lidí, kteří jsou na cestách opravdu často.

Záhady vědy vyřešena

Každého asi jednou napadlo, jak je možné, že autochladničky dokážou udržet studené prostředí a to pouze za využití elektrického proudu - protože autochladničky se musí připojit do zásuvky pro svou správnou funkci.

Celý proces funguje díky Peltierově efektu. Ten objevil v roce 1834 francouzský fyzik Jean Charles Athanase Peltier. Princip efektu spočívá v tom, že stejnoměrný elektrický proud protéká uzavřeným obvodem, který je spojený ze dvou různých materiálů (kovů). Nejčastěji se používá bismut a tellur. V těchto spojích vzniká teplotní rozdíl. Laicky řečeno, jakmile teče proud z vnějšího zdroje a to jedním směrem, pak se spoj ochlazuje, pokud změní směr, pak se začne ohřívat. 

V autochladničkách je několik tzv. Peltierových článků. Ty se každý skládají ze spojovacího můstku a ze dvou polovodičových tělísek, které zprostředkovávají přívod elektrické energie ze zdroje a tím buď absorbují a nebo vyřazují teplo. Každý článek tak lze přirovnat jednoduše k tepelnému čerpadlu. Na vnější straně se většinou nachází keramická destička a uvnitř nich je nanesená vrstva obou kovů, která slouží právě k protékání proudu a tím vzniká zmíněný efekt.

Autochladničky založené na tomto principu chlazení jsou tiché a lehké. Jejich účinnost není ale příliš vysoká. Počítejte s tím, že dokáží ochladit vnitřek boxu o 15 až 20 °C. Takže když máte v autě čtyřicítky, v boxu bude "příjemných" dvacet stupňů. Pokud ale chladničku dokážete umístit do běžného prostředí, chlazení zvládnou i po delší dobu. Naše zkušenosti s 2 druhy chladicích autoboxů si můžete přečíst v tomto testu.

Zdroj médií: Depositphotos
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?