Přilba na motorku - podle čeho vybírat a na co si dát pozor

26. 5. 2021 6 min. čtení Tipy a rady

Opravdu kvalitní a správná přilba na motorku je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou by měl být vybaven každý motorkář i jeho spolujezdec. V kritických okamžicích může totiž zachránit život.

Výběr přilby na motorku

Články na téma vybavení motorkáře:

  1. Přilba na motorku: Jaké jsou druhy? - právě čtete
  2. Jak vybrat bundu na motorku
  3. Co si pořídit za moto vybavení
  4. Jak vybrat helmu na motorku - již brzy
  5. Podle čeho vybrat chrániče na motorku? - již brzy
  6. Vybíráme kombinézu na motorku - již brzy

Na trhu je velké množství produktů, ze kterých si můžete vybrat. Důležité je tedy nejen materiál z jakého je helma vyrobená, ale také bezpečnostní prvky a pro někoho tedy i cena. I když nutno podotknout, že ta by zrovna neměla být rozhodující, neboť nekvalitní helma může způsobit při dopravní nehodě fatální následky.

Přilbu je nutné vybírat zejména podle toho, jakou motorku vlastníte. Například ta na sportovní motorku se nehodí pro občasné vytáhnutí skútru na výlet. Před tím, než vyrazíte nakupovat, byste měli znát velikost přilby. K té se snadno dopídíte, jakmile změříte obvod hlavy - kolem čela, abyste následně zjistili přesnou velikost. Pokud doma metr nemáte, pak vám jistě v obchodě pomohou vyškolení prodejci. 

Pokud přeci jen budete helmu kupovat na internetu, vždy se přesvědčte, že má patřičnou homologaci. Vyvarujte se nákupu z neověřených internetových stránek a hlavně v tomto případě se pokuste nenaletět na podezřele nízké ceny.

Velikosti moto helem
Obvod hlavy (cm)52/5354/5556/5758/5960/6162/6364/65
Velikost helmyXSSMLXLXXLXXXL

Jízdu bez přilby bychom nikomu nedoporučovali, pokud si tedy váží svého života. Navíc byste mohli dostat pokutu, protože použití přilby na motorce ukládá vyhláška. Ostatně bez helmy by na jednostopý stroj vlezl jedině blázen. Pokud by vás viděli a zastavili policisté, hrozí na místě pokuta 1500 Kč a k tomu 4 body.

Druhy helem na motorku

Enduro - jsou podobné těm integrálním helmám, ale mají navíc polohovatelný kšilt. Jsou tedy vhodné například pro motokrosovou motorku nebo i čtyřkolku - tedy do terénu zcela ideální, protože kšilt může snadno ochránit hlavní plexisklo od poškrábání větviček nebo případného odletu malého kamínku. U takových helem se doporučuje opravdu trvat na dobrém odvětrání a pokud možno i systému, který pomáhá od zamlžení skla.

Motokros - i když jsme o pár řádků výše navrhli pro takové závodníky enduro helmu, možná lepší využití naleznou v motokrosové přilbě, která má specifický aerodynamický tvar. Ten se vyznačuje dlouhým štítem bez plexi, proto je nutné se vybavit ještě motokrosovými brýlemi. Ale pozor, tyto helmy ve většině případů nemají silniční homologaci, a jsou tedy určené pouze pro sportovní účely.

Otevřená - taková helma se bude hodit možná tak na vyjížďky po slunném italském pobřeží, protože se prakticky jedná jen o takovou skořápku bez ochrany očí a brady. Je třeba ji tedy vybavit ještě brýlemi a za jízdy si nepovídat nebo neotvírat moc pusu, protože by vám v ní mohl skončit hmyz. Kdo rád přírodní proteiny, tak samozřejmě pusu do kořán. Často je také využívají řidiči skútrů. Nicméně je třeba mít na paměti, že většina nárazů při dopravní nehodě míří právě na oblast brady, která je v tomto případě chráněna minimálně. Tudíž se nejedná zrovna o bezpečnou helmu.

Vyklápěcí - jedná se o takový kompromis mezi otevřenou a uzavřenou helmu, která ale zároveň poskytuje dostatečnou bezpečnost. U této helmy totiž jde zvednout bradová část společně se plexisklem, a tak se motorkář může třeba snadno nasvačit nebo napít, aniž by po každé musel sundávat celu helmu. Navíc se hodí pro řidiče, kteří nosí dioptrické brýle.

Integrální - nebo česky prostě jen uzavřená. Taková helma dokáže ochránit celou hlavu a vzhledem k tomu, že už doba řádně pokročila dopředu, není problém tak najít i takovou, která má v sobě zabudovaný komunikační systém. Oproti otevřené helmě se jedná o zcela maximální ochranu hlavy.

Materiál přilby

Jestliže jste si mysleli, že výběr nové helmy ovlivňuje pouze pár faktorů, tak bohužel. I materiál rozhoduje o kvalitě a zároveň i o ceně daného produktu. Nejběžnějším a nejrozšířenějším materiálem zároveň je termoplast. Na omak ale už poznáte, že se nejedná o zcela dostatečnou kvalitu a takové helmy se mohou snadno rozbít, neboť jejich odolnost není příliš vysoká. Navíc při nárazu taková helma může od asfaltu i odskočit, což není zrovna potěšujícím faktem.

Oproti tomu stojí kompozitové helmy. Takové helmy se vyrábějí ručně a nelze tento materiál použít na strojovou výrobu, tak jako třeba ty z termoplastu. Celá skořápka helmy se skládá z několika složek a různých vláken, které se musí pečlivě naskládat a následně se zalijí pryskyřicí. Poté se musí čekat, než pryskyřice zcela zaschne, aby se produkt mohl dokončit. Pro dokončení je potřeba ještě několik hodin práce, kdy je nutné do skořápky vyvrtat otvory. Další variantou je semikompozice. To je název pro materiál helmy, který obsahuje polykarbonát. Ten se při procesu výroby nalévá do formy vystlané skelnou vatou. Mimo jiné za úplně nejvíc top se považují čistě karbonové přilby. 

Na co si dát pozor při výběru nové moto helmy

Pří výběru nové helmy dbejte na to, aby vám vždy dobře seděla. To znamená, že vás nesmí nikde tlačit, ale zároveň nesmí nikde vzniknout volný prostor. Je vhodné, abyste tento produkt kupovali vždy v kamenné prodejně, kde si ji můžete zkusit libovolně dlouho. Což mimo jiné určitě nevynechávejte, protože bez zkoušení nemá smysl nic kupovat. A i když vám bude helma připadat těsná, nemusíte se bát, protože po pár používání se přizpůsobí tvarům hlavy a bude už sedět zcela perfektně a hlavně bez kompromisů. Abyste poznali ten rozdíl, jak má a nemá helma sedět, můžete zkusit pro porovnání větší velikost, než máte. Pokud cítí tvrdý tlak na spáncích, tak je to špatně a je potřeba si vzít větší velikost.

Každá helma může mít samozřejmě i své funkce navíc, které dokážou kolikrát o desítky procent zpříjemnit jízdu na motorce. Pří výběru se tedy zaměřte na kvalitní odvětrávání, protože nikdo nechce sundat přilbu a být mokrý až na dřeň. Integrovaná sluneční clona je skvělou vychytávkou v letních měsících, ale i v období, kdy slunce svítí ostře nad obzorem. U uzavřených helem se určitě ptejte po systému PinLock, který zabraňuje zamlžování plexi.

A jestliže na motorce trávíte více času než doma, pak se hodí zauvažovat, jestli nebudete investovat více peněz do takové helmy, která má zabudované telekomunikační možnosti, tedy snadno můžete přijmout za jízdy třeba hovor.

A poslední co vás jistě bude zajímat, je cena. Ta se může pohybovat od 3 tisíc do klidně 25 tisíc korun. V tomto případě opravdu záleží na tom, jaký druh a materiál zvolíte a jaké vymoženosti ještě může helma mít. Posledním bodem bude asi životnost, která je určená podle toho, jak se k helmě chováte. Samozřejmě nikdy nekupujte helmu z druhé ruky, protože nevíte, jakou historii má za sebou. Někdy i sebemenší ťuknutí může poškodit vnitřní vrstvy a ty pak nebudou schopny dobře absorbovat další náraz.

Zdroj médií: Pixabay
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?