PRÁCE 🧰

Panamera dostala jako první špičkový podvozek Active Ride

6. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Porsche

Pokud se domníváte, že na poli podvozků už není co vylepšovat, jste na omylu. Porsche hodlá nastavit další laťku, která bude pěkně vysoko.

Porsche podvozek Active Ride

Nová Panamera chce konkurentům zatopit hlavně pohodlím, však je to také luxusní sedan. Active Ride má zajistit, že posádka bude ve skutečně maximálním komfortu, přesto zůstanou zachovány skvělé jízdní vlastnosti, kterými jsou Porsche vyhlášená.

Náročný na energii

Nový podvozek dostanou jenom plug-in hybridy. Proč? Uživit to celé bude dost náročné energeticky, takže akumulátor schopný vysokého výkonu se bude hodit, běžná palubní síť by to neutáhla.

Active Ride udržuje karoserii vozidla na rovince v horizontální poloze, v zatáčkách tak, aby se nenakláněla směrem ven. Umožňuje navíc různé hrátky, jako třeba záklon karoserie při brzdění. Cestující tudíž nemají tendence cestovat po sedačkách vlivem setrvačnosti směrem dopředu. Každé kolo je však neustále v kontaktu s vozovkou, při průjezdu zatáčkou aktivně pracuje s trakcí kol vnějších, čímž se snižuje jejich prokluz.

Jak funguje Active Ride?

Vývoj technologie trval šest let. Každý tlumičsvé vlastní čerpadlo, které řídí průtok oleje v tlumiči. Je tak možné na každém jednotlivém kole řídit parametry odskoku i komprese. K tomu samozřejmě slouží data z celé řady senzorů, sledován je pohyb karoserie v každé ze tří os, ale i samotné tlumiče. Vše se děje třináctkrát za sekundu, tlumič tedy může své nastavení právě v tomto intervalu měnit a upravovat tak svoji charakteristiku. Systém operuje s vysokým tlakem oleje, což samozřejmě pomáhá rychlosti reakcí a změn.

Obrovskou výhodou je, že každé kolo je řízeno zvlášť, je tedy možné reagovat nikoliv na charakter vozovky, ale na to, jak přesně povrch aktuálně pod kterým kolem vypadá. Active Ride nespoléhá na kamery, jako některé konkurenční systémy, ale řídí se skutečně podle pohybů karoserie. Což nám zároveň napovídá, že se nejedná o prediktivní řízení, ale reaktivní.

Čistě teoreticky podvozek Active Ride nepotřebuje pružiny, vystačil by si čistě s tlumiči, jak uvedl Ingo Albers, šéfvývojář podvozků automobilky. Příplatek je však poměrně tučný. Pokud si chce kupující tuhle vychytávku dopřát, musí se smířit s výdajem 205 tisíc korun navíc.

Zdroj info: Porsche.
Zdroj médií: Porsche.

Podobné články