Škoda Citigo je dostupná jen s jedním spalovacím motorem. Tím je 1.0 MPI. Podívali jsme se na jeho spolehlivost, konstrukci a některé zvláštnosti. Popravdě není moc benzínových motorů, které by tenhle sympatický litr v životnosti překonaly.
Jaký je motor 1.0 MPI ve Škodě Citigo?

Články na téma představujeme motory:
- Motor 1.2 HTP - opravdu je to takové peklo?
- Motory TDI - jak fungují a jsou spolehlivé?
- Co je HDi motor a jaká je jeho spolehlivost?
- Jaký je motor EcoBoost a kolik vydrží?
- Nejlepší motory od Mercedesu
- Jak zajet nový motor
- Jak funguje Wankelův motor
- Motory Ford TDDi a TDCi
- Jaký motor vybrat do Škoda Octavia 2. generace
- Jaký motor vybrat do Škoda Octavia 1. generace
- Jaký motor vybrat do Škoda Octavia 3. generace
- Motory Honda Vtec - jaké jsou?
- Proč Wankelův motor neuspěl
- Který je nejlepší motor BMW?
- Motor 2.0 TSI (EA888) – z historie k současné Octavii RS
- Motor Toyota R4 2.5 l
- Legenda 1.9 TDI PD - 1. díl
- Legenda 1.9 TDI PD - 2. díl
- Motory FSI - chtít či odmítnout?
- Co je to Ottův, Atkinsonův a Millerův cyklus?
- Nové TDI nebo TSI? Pro co se rozhodnout?
- Peugeot 308 druhé generace (2014-2021) - jaký motor vybrat?
- Elektromotor od Koenigsegg - v čem je tak revoluční?
- Jaký je motor 1.0 MPI ve Škodě Citigo? - právě čtete
- Mazda CX-3 – jaký motor vybrat? - již brzy
Malá škodovka pracuje v případě té spalovací varianty vždy se stejným motorem. 1.0 MPI z rodiny EA211 má ale hned několik výkonových variant, které se liší jenom řídící jednotkou.
Základem je 44 kW (kód motoru CHYA) a o něco málo živější je 55 kW verze (kód motoru CHYB). Rozdíl řidič pozná až nad 4 500 otáček, do této hladiny mají oba agregáty průběh výkonu shodný. Krouticí moment je v obou případech stejný a to 95 N.m. Setkat se lze i s verzí upravenou na CNG, která má výkon 50 kW, ale na tu hned tak nenarazíte. Všechny Škody Citigo každopádně plní emisní normu Euro 5.
Nebojte se řemenu!
1.0 MPI je tříválec bez vyvažovací hřídele, což je opatření ke snížení ztrát. Každý válec obsluhují čtyři ventily, přičemž ty sací mají variabilní časování, což prospívá nejen výkonu a jeho lepšímu průběhu, ale i spotřebě. Vačkové hřídele žene ozubený řemen, což možná hodně konzervativní motoristy znervózní. Uklidníme vás - s řemenem nebývají problémy a jeho životnost automobilka udává na 240 tisíc kilometrů. Výměna potom vyjde na asi 5-6 tisíc korun, což je opravdu velmi příznivá cena.
Také čtěte
Svody, vačky, vstřikování
Motor se velmi rychle zahřívá, což je dáno zejména výfukovými svody integrovanými do hlavy válců. Zvláštností je ventilové víko, které nese vačkové hřídele. Celá sestava je přitom nerozebíratelná. Montáž probíhala tak, že ohřáté vačky speciální přístroj nastrčil do pevně uchyceného víka a poté se z boku zasunuly vačkové hřídele, které těsně předtím prošly podchlazením. Jakmile došlo k vyrovnání teplot, bylo hotovo a vznikl velmi tuhý a odolný celek.
Trochu zvláštní jsou kola otáčející vačkovými hřídelemi, která nemají přesně kruhový tvar. Je tomu tak proto, aby se vyrovnávaly vibrace, které agregát přenáší do uchycení karoserie a také ztráty třením, což prospívá i řemenu a jeho životnosti.
Vstřikování paliva je nepřímé, takže sací ventily jsou neustále omývány. Tím se eliminoval problém s usazováním karbonu, což je u mnoha přímovstřikových jednotek problém. Čerpadlo, které tvoří tlak, nemá problém se životností, což je dáno i vstřikovacím tlakem pouhých tří barů.
Problémy s ním nejsou
Tříválec MPI nebyl přijat laickou, ani odbornou veřejností zrovna vřele. Jednak panoval skepticismus ze stran tří válců a životnosti spojené s vibracemi, ale hlavně tu byly neblahé vzpomínky na HTP, což byla ve své první generaci docela katastrofa. 1.0 MPI vlastně žádné problémy nemá, jediné trable se týkají převodovky, do které se zmíněné vibrace přenáší a snižuje to její životnost. U ojetin se to projevuje typicky hlukem na volnoběh a horším řazením jedničky z neutrálu.