Jak vybrat elektrocentrálu do auta, garáže či karavanu

27. 11. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Elektrocentrála je dobrá věc. Zajistí elektrický proud i tam, kde žádný jiný zdroj není. Hodí se tak pro kempování, práce v terénu, ale třeba i jako záloha pro případ výpadku elektřiny, která může po nezbytně nutnou dobu pohánět třeba čerpadlo kotle nebo spotřebiče.

Jak vybrat elektrocentrálu do auta, garáže či karavanu

Články na téma garážování vozu:

  1. Elektrocentrála do auta, garáže či karavanu - právě čtete
  2. Sněhová fréza vám pomůže při úklidu sněhu před garáží
  3. Jak na zabezpečení garáže
  4. Postavit pro auto přístřešek nebo garáž?

Nejrůznějších typů elektrocentrál jsou plné obchody pro kutily a my se pokusíme trochu rozklíčovat otázku, kterou elektrocentrálu vlastně pořídit a pro koho se jaká hodí. Ze všeho nejdříve je potřeba rozmyslet si, k čemu se vlastně bude generátor využívat a jaká zařízení bude pohánět.

Základní otázkou je, jestli si vystačíte s klasickou zásuvkou na 230 V nebo potřebujete třífázovou na 400 V. Ledničky, malé elektrické nářadí, počítač nebo už zmíněné čerpadlo si obvykle vystačí s malou zásuvkou. Jestli ale potřebujete pohánět stavební míchačku nebo cirkulárku, čeká vás investice do výkonnější centrály s třífázovou zásuvkou.

Aby nechyběl výkon

Určitě si alespoň zhruba spočítejte celkový výkon, který bude potřeba při provozu. To zvládnete jednoduše sečtením výkonu všech zařízení, která budete potřebovat připojit a která poběží zároveň. Tuto hodnotu, udávanou v kilowattech, navyšte přibližně o 30 % a dostanete zhruba výkon, který elektrocentrála musí mít, aby vše tak říkajíc "utáhla".

Jaké palivo zvolit?

Dalším důležitým aspektem je volba toho správného paliva. Nejpoužívanější jsou generátory benzínové. Nejsou tak výkonné a jejich určení je spíše pro kratší nasazení, po nějakou dobu, než naskočí znovu elektřina z veřejné sítě.

Dieselové elektrocentrály jsou oproti těm benzínovým těžší, ale mají obvykle vyšší výkon, jsou stavěné na dlouhodobější provoz a utáhnou více náročnějších spotřebičů najednou. Rovněž mají o malinko nižší spotřebu.

Plynové elektrocentrály umožňují spalování CNG, LPG a někdy jsou řešené jako hybridní a lze do nich nalít i benzín. Pokud jedou na plyn, jsou výrazně ekologičtější a neprodukují zdaleka tolik emisí, jak při spalování benzínu.

Pro jemnější elektroniku s mikroprocesory, citlivé měřící přístroje, ale třeba i lékařské nástroje, chtějte určitě centrálu invertorovou. Většinou se obejdou bez rámu, jsou kompaktnější, tišší a přenosnější.

Ať už vyberete jakýkoliv generátor, určitě si v návodu přečtěte věci ohledně údržby. Počítá se na motohodiny (některé centrály jsou vybavené počítadlem) a typicky třeba kolem pěti tisíc motohodin je potřeba údržba a prohlídka. V prašném prostředí, třeba v truhlářské dílně, se hodí pravidelně kontrolovat stav vzduchového filtru a častěji ho čistit, případně rovnou měnit.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?