Jak zajet motor nového auta? A má to dnes ještě smysl?

6. 5. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Dříve to byla docela věda, dobře zajet motor. Aby auto nemělo vysokou spotřebu, ale zároveň aby jezdilo pokud možno svižně. O procesu záběhu se vedly dlouhé debaty, a celé to trvalo klidně dlouhé měsíce. 

Dnes už jsme technologicky trochu jinde a používané materiály jsou mnohem dokonalejší, stejně jako přesnost výrobních procesů. První stovky kilometrů jsou ale stále hodně důležité pro celou další životnost vozu, zejména motoru.

Nejde jen o motor

Abychom ale byli přesní, tak úplně nové auto se samozřejmě zajíždí spíš jako celek, nelze se dívat pouze na motor. Všude se vymezují potřebné vůle, tam, kde je to potřeba, se součásti obrušují tak, aby v budoucnu bylo tření co nejmenší. V některých místech, jako je třeba mechanismus pojezdu sedačky nebo střešního okna, je mazivo typicky naneseno jen v jednom místě - počítá se s tím, že používáním se "rozmaže" a dostane všude, kam se dostat má. Ostatně, můžete se o tom sami přesvědčit, stačí se na ta správná místa podívat, mazací tuk je obvykle bílé barvy, takže je dobře vidět.

Nevytáčet, nepodtáčet

Motor s převodovkou ale vyžadují zvláštní péči. Někteří prodejci budou tvrdit, že už to dnes není třeba, ale nenechte si namluvit, že zrovna jejich auta zajíždět nepotřebují. Ze všeho nejdříve doporučujeme podívat se do manuálu k vozu. Tam by měl být proces záběhu podrobně popsán. Pokud není, nevadí. Důležité je dodržet pár základních zásad. Tou první je zahřívání. Neprovádějte ho tak, že auto nastartujete a pak necháte motor běžet na neutrál. Spíše se hned rozjeďte a nechejte vše zahřát jízdou volnějším tempem. Dále je dobré motor moc nevytáčet, typicky přes 3 500 u benzínu a 2 500 u nafťáku byste se měli podívat jen výjimečně, pokud vůbec. Omezovač by měl vůz poznat až mnohem, mnohem déle. Zároveň ale pozor na podtáčení, ani to při zajíždění pohonné jednotce nesvědčí. Jezděte prostě "na pohodu", což ale zase neznamená, že byste neustále měli zírat do otáčkoměru a potit se pokaždé, když náhodou přišlápnete pedál plynu o malinko víc, než jste chtěli.

Nepřetěžujte ho

Prvních minimálně 1 500 kilometrů se vyvarujte i tahání přívěsů a zbytečné zátěže. Můžete vyvézt rodinku na výlet, ale tahat se syrovým autem půl tuny cementu ze stavebnin rozhodně není to pravé. Zvažte i výměnu oleje mimo plán. Samozřejmě v servisu, abyste neměli problém se zárukou. Po tisíci kilometrech to bude ideální, mazivo bude obsahovat malé špony a částečky kovu, které pocházejí z toho, jak se komponenty vzájemně obrušují a sedají si. Nový olej (a filtr) motoru prospěje, je to sice investice navíc, ale vyplatí se. Další výměnu už můžete s klidem provést podle servisního plánu.

Vyplatí se to

Obecně nejlepší je pro vůz v záběhu plynulá jízda. Hladké zrychlování, ale i zpomalování, žádné prudké manévry, dejte zkrátka všemu čas a pomalu si na auto zvykejte. Vyplatí se to, dobře zajetý motor má tišší chod a pravděpodobně se to projeví i na spotřebě, která může klesnout klidně o několik desetinek. Nekritičtější je prvních zhruba patnáct set kilometrů, poté je ideální pomalu přecházet na běžný způsob jízdy, jakým hodláte vůz v budoucnu používat. Kolem pěti tisíc kilometrů už se dá auto považovat za zajeté.

Zdroj médií: pixabay

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?