Bubnové brzdy - jak fungují a jaké jsou jejich výhody oproti kotoučovým?

30. 1. 2020 2 min. čtení Technologie

Zastavit auto se dá mnoha způsoby. Tím nejčastějším je ale použití brzd. Dnes už nejčastěji kotoučových, stále se však lze setkat s brzdami bubnovými.

Dříve se bubnové brzdy využívaly na obou nápravách, dnes je vídáme prakticky jen na kolech zadních. Hojně se používaly ještě zhruba 10-15 let nazpět, osazovaly se obvykle u vozů se slabšími motory, kde se neočekávala nějaká dynamická jízda. Typicky je můžete vidět třeba na Fabiích a Feliciích.

Stejně jako brzdy kotoučové, ani ty bubnové nejsou nijak zvlášť složité. Jak už název napovídá, tak připomínají svým tvarem buben, uvnitř kterého se děje to podstatné. Buben je obvykle vyroben z šedé litiny nebo ocelolitiny, hlavním požadavkem na použitý materiál je vysoká odolnost proti otěru.

Tření=teplo

Uvnitř bubnu jsou brzdové čelisti. Ty se většinou dělají z plechu, mají tvar půlměsíce a je na nich přinýtováno brzdové obložení. Do brzdových čelistí se při brzdění opřou pístky jednoho nebo dvou brzdových válečků a tím je přitlačí na vnitřní obvod bubnu. Kontaktem obložení o buben dochází k tření a tudíž i zpomalení bubnu a celého kola. Vedlejším produktem tohoto tření je i vznik tepla.

Nebýt toho vznikajícího tepla, možná bychom bubnové brzdy používali dodnes i na sportovních vozech, mají totiž daleko větší styčnou plochu, než brzdy kotoučové. Problém je, že teplo vzniká uvnitř bubnu a tam má také tendence zůstávat a akumulovat se. S růstem teploty se snižuje i brzdný účinek a brzda jakoby vadne. Naproti tomu brzda kotoučová se chladí jaksi sama, protože ji neustále obtéká vzduch. Dříve, zhruba ve třicátých letech, se snažili konstruktéři závodních vozů chladit i bubnové brzy, například pomocí žebrování. Ani to ale nestačilo a nakonec vyhrály "kotoučovky", kterých se držíme do dnes.

Pořád mají své výhody

"Bubnovky" si ale stále drží některé výhody. Tou hlavní je asi delší životnost a to klidně několikanásobně, oproti brzdám kotoučovým. Zde ovšem hraje roli i to, že jsou většinou jen na zadní nápravě, kde při brzdění nemají tolik práce. Dalším faktorem, který hraje v jejich prospěch, je krytí. Co se děje uvnitř bubnu je chráněno proti povětrnostním podmínkám, bahnu, vodě, prachu a zkrátka jakémukoliv nepořádku a nečistotám. A poslední nepopiratelnou výhodou je možnost spojení bubnu s parkovací brzdou, což samozřejmě výrobci rádi využijí.

Zdroj médií: flickr

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?