PRÁCE 🧰

Jak funguje bodový systém v zahraničí

25. 9. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Ukázněně by se řidiči měli chovat i v zahraničí. V opačném případě hrozí nejen vysoká pokuta za přestupek, ale také body. Pokud nad tím člověk mávne rukou, může si koledovat o zákaz řízení v daném státě.

Jak funguje bodový systém v zahraničí

Články na téma bodový systém:

  1. Bodový systém 2021
  2. Bodový systém: online výpis
  3. Bodový systém v zahraničí - právě čtete

Občas se stane, že člověk udělá nějaký ten dopravní přestupek. U nás za něj dostane pokutu a přičtou se body do bodového konta, které má hranici číslem 12. Následně je člověk vybodován a přichází o řidičák na dobu jednoho roku. Napadlo vás ale někdy, jak funguje bodový systém v zahraničí? A opravdu to končí tím, že zaplatíte pokutu?

Dnes se podíváme na země, do kterých jezdíme nejčastěji a to tedy na naše čtyři sousedy. Možná z následujících informací zjistíte, že je to u nás stále tak trochu benevolentnější a budete si více vážit toho, kde žijete. A třeba příště dáte raději nohu z plynu nebo si nezapomenete zapnout pás.

Rakousko aneb 3x a dost

V zemi jezer platí pravidlo třikrát a dost. Přestupky se zaznamenávají do tzv. záznamového systému. Je definováno 13 dopravních přestupků, které jsou vážné a po jejich spáchání je informace zaznamenána do místního i centrálního registru řidičů. Do seznamu přestupků patří takové jako: jízda na červenou, jízda pod vlivem alkoholu nebo návykové látky, nedání přednosti v jízdě, přejíždění železniční přejezdů, když svítí červená výstraha a nebo také ohrožení chodce na přechodu.

Po spáchání přestupku následují tři fáze. Po prvním spáchání je řidiči udělena pokuta. Ta je mimochodem hodně vysoká, jedná-li se o přestupek spojený s alkoholem nebo drogami. Pokud řidič spáchá přestupek znovu a to do dvou let od prvního, čeká ho přeškolení. Poslední fází je odebrání řidičáku. 

Pokud už se stane, že nějaký přestupek spácháte a budete u toho chyceni dopravní hlídkou, raději zaplaťte na místě, protože ve správním řízení by se částka za pokutu mohla nemile zvýšit.

Slovensko dává také 3 šance

U našich slovenských bratrů mají velmi podobný systém jako právě v Rakousku - je to tedy systém třikrát a dost. Ale řekněme poněkud přísnější. V tomto systému se počítá s tím, že jakmile řidič spáchá tři závažné přestupky a to v jednom roce, hrozí mu odebrání řidičáku. Ten ale dostane zpět jen v případě, že absolvuje povinné přezkoušení v autoškole.

Nejlevnějším přestupkem je nezapnutí pásů, které bude řidiče stát až 60 euro, a tím nejdražším je řízení pod vlivem alkoholu nebo drog. Takový přestupek vyjde až na 1000 euro a zároveň s tím hrozí zákaz řízení až na pět let.

Bodový systém v Německu

V tomto státě mají nastavený celkem podobný bodový systém jako u nás. Hranice je ovšem o něco nižší - pouze osm bodů. Jestliže se vybodujete, hrozí zákaz řízení minimálně na půl roku. Před časem se v Německu zpřísňovalo a hodnota pokut za dopravní přestupky se zvedla až dvojnásobně.

Kolik tedy budete platit? Například pokud budete telefonovat za jízdy, můžete očekávat pokutu 60 euro. Navíc v Německu nesmíte telefonovat - bráno jako mobil u ucha - ani když se stojí v koleně a auto se nehýbe. Nebezpečné předjíždění je pokutováno 100 a více euro. Striktní je i dodržování bezpečného odstupu. U nás platí zlaté pravidlo tří sekund (minimálně by to měly být dvě sekundy). Porušení v Německu přijde na až 320 euro. A pokud projedete třeba křižovatkou na červenou, lze očekávat podobně vysokou pokutu a zároveň ještě zákaz řízení na jeden měsíc. 

Jak funguje bodový systém v Polsku

I řidiči v Polsku musí dodržovat silniční pravidla, v opačném případě je nutné přijmout trest v podobě pokuty a trestných bodů. Aplikuje se zde stejný bodový systém jako u nás v Česku. S tím, že hranice maximálně přidělených bodů je 24. Pro začínající řidiče je hranice nižší a to čtyři body. Ale nemyslete si, že by přestupky byly ohodnoceny stejnými čísly jako u nás. Nejvýše lze získat za jeden přestupek i deset bodů. Lze si snadno spočítat, že ztrátu řidičského oprávnění nebo zákazu řízení v dané zemi, jde získat poměrně rychle.

Deset bodů se přiděluje klasicky už za řízení pod vlivem omamných látek a dále pak za nedání přednosti v jízdě. Jízda na červenou je sice bez bodů, ale za to s vysokou pokutou. Nezapnuté pásy jsou hodnoceny dvěma body.

Zdroj médií: Depositphotos.
Pavel Táborský

Autor článku
Pavel je člověk, který má rád moderní technologie a přesně i taková auta. Když má volnou chvíli jezdí na různé automobilové srazy a jeho druhým domovem jsou závodní okruhy. 

Podobné články