Auta na vodíkový pohon: mají budoucnost?

13. 10. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

O vodíku se tvrdí, že vedle elektřiny bude v budoucnosti pohánět auta. Jestli je to pravda, je otázka, "vodíkomobily" už ale existují.

Auta na vodík

Články na téma alternativní paliva:

  1. Auta na CNG (zemní plyn)
  2. Auta na LPG
  3. Auta na vodík - právě čtete

Jak to funguje?

Navzdory mnoha představám auta vodík (zatím) nespalují. Jak to funguje jsme podrobněji popisovali v samostatném článku. Zjednodušeně lze princip popsat tak, že elektrický proud vzniká díky elektrochemické reakci vodíku a kyslíku. Generuje se tak napětí 1-1,5 V, takže článků je zapotřebí větší množství. Nikde se ale nic nespaluje a účinnost se pohybuje kolem 50 - 65 %. Odpadem je jen a pouze voda, která je odváděna mimo automobil.

Odkrytý systém palivových článků a zásobníků vodíku u Hyundai Nexo

Energie, která vzniká se ukládá do relativně malé baterie, odkud je pak čerpá elektromotor. Tato koncepce řeší i největší problém vodíkového pohonu - reakční doba článků není nic moc a při zadupnutí plynu do podlahy je třeba chvilka času (v řádu sekund), aby začaly generovat dostatek energie. Akumulátor tak soustavu stabilizuje a zajišťuje, že řidič má vždy dost energie na zrychlení. Systém se tedy neřídí aktuální potřebou řidiče, ale spíš řeší to, jak je na tom baterie a snaží se ji udržet nabitou na určitou úroveň, aby ta pak mohla poskytnout dostatek energie.

Auta na vodík

V současné době neexistuje žádné vyloženě masově prodávané auto. Pohon vodíkem připomíná začátky elektromobility nebo obecně automobilů - auta jsou drahá, síť čerpacích stanic extrémně řídká a technologie je zatím v plenkách.

Hyundai Nexo

Za necelé dva miliony můžete mít doma "vodíkáč" od Hyundai. Je to již druhá generace (předchůdcem byl Hyundai ix35) a chlubí se dost vysokou účinností, která dosahuje až 60 %. Na jednu nádrž ujede až 666 kilometrů. Nexo dostalo speciální platformu, která je určena jen a pouze pro potřeby aut na vodík. V budoucnu přibude totiž ještě minimálně sedan. A jestli vás zajímá dynamika, tak zrychlení není nijak tragické a na stovce je vůz za 9,2 sekundy, výkon je 135 kW.

Hyundai Nexo

Toyota Mirai

Druhým a možná nejvíce známým autem na vodík je Mirai. Toyota už delší dobu vyvíjí svou vlastní technologii, které říká TFCS (Toyota Fuel Cell System). Nejnovější generace Mirai je spíš sedan hodně ve stylu Lexusu (uvnitř je to zase skoro Toyota Camry), kdežto předchůdce vypadal spíš jako trochu zmutovaný Prius. Za 1,7 milionu tak dostanete luxusní sedan, který na jedno nabití ujede až 650 kilometrů, ale musíte si vystačit s výkonem 182 koní.

První generace Toyoty Mirai

Zdroj médií: Toyota, Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články