Elektromobily, jejich rozdělení, výhody a nevýhody

15. 11. 2020 6 min. čtení Technologie

S pojmem “elektromobil” se už setkal snad každý. Kolem těchto vozů však stále panují různé mýty, omyly a polopravdy. Podíváme se tedy na to, jak je to doopravdy, jak se dají vozy poháněné elektromotorem rozdělit a pro koho mají smysl. 

Elektromobily, jejich rozdělení, výhody a nevýhody

Je to budoucnost? 

Elektromobilita je čím dál větší téma a snad každá velká automobilka má minimálně jeden model ve vývoji nebo už dokonce v prodeji. Volkswagen už má hotovou i platformu, která je dedikovaná pouze pro tento druh vozů. Jmenuje se MEB a koncern si od ní hodně slibuje. Dá se říci a současný vývoj tomu nasvědčuje, že v příštích dekádách podíl prodejů elektromobilů poroste. Jestli někdy obsadí trh kompletně celý, si netroufáme odhadovat. Každopádně soupeření s klasickými pohony trošku křiví nejrůznější zvýhodnění, pobídky, dotace nebo dokonce závazky různých států, zakázat od určitého roku vozy poháněné fosilními palivy. 

Ekologie především? Rozhodně ne! 

Spousta řidičů, kteří do problematiky nemají hlubší vhled se domnívá, že elektromobil = ekologie. Ano, sice dle posledních průzkumů jsou v celkovém pohledu vozy poháněné elektromotorem ekologičtější, ale není to zdaleka tak jednoznačné, jak se nám snaží namluvit různá aktivistická hnutí a jimi ovlivněné vlády. Největší problém je s bateriemi, které se obtížně likvidují. Konec životnosti takové baterie se dá ovšem při správném zacházení očekávat klidně až při přiblížení se jednomu milionu najetých kilometrů. Není tedy možné vidět vozy na baterky v tom nejrůžovějším světle. Jejich přínos pro životní prostředí záleží na mnoha faktorech.

S tím dojedeš sotva na nákup a zpátky 

Po českých hospodách se dá čas od času zaslechnout názor nějakého “fundovaného” řidiče, že reálný dojezd elektromobilů je tak malý, že se s nimi nedá jet dál, než po městě. Není to pravda! Ano, jsou takové elektromobily, ale s většinou se dá zvládnout i delší trasa. Při správném stylu jízdy bez problému zvládnou i kolem 300 - 500 kilometrů na jeden zátah. Ano, ne každý je ochoten být takto limitován, na druhou stranu, jak často ujedete za den víc než 150 kilometrů? 

Hybrid, plug-in hybrid, elektromobil... 

Vozy s elektromotorem si můžeme rozdělit do několika kategorií. Tou “nejméně zasaženou” jsou mild-hybridy. To jsou vozy, které mají jak spalovák, tak elektromotor, který napájí zvláštní baterie. Při akceleraci elektromotor obvykle pomáhá spalovacímu motoru. Podle okolností, případně dle řidičovy volby pak lze u některých vozů využívat třeba jen elektromotor nebo oba zároveň. Automobil však obvykle sám docela dobře rozpozná, co bude v danou chvíli nejlepší. Baterie pohánějící elektromotor se dobíjí nadbytečnou energií ze spalovacího motoru, případně rekuperací při brzdění. Typickým zástupcem této kategorie je třeba Lexus UX

Podobně funguje i plug-in hybrid. Ovšem s tím rozdílem, že umožňuje akumulátor dobíjet i ze sítě, případně z nabíječky k tomu určené. Baterie je také většinou o dost větší, takže není výjimkou, že čistě na elektřinu ujedete třeba i 50 – 60 kilometrů. Rekuperace u nich nemusí být tak účinná, výrobci spoléhají spíše na to, že kratší vzdálenost zvládne řidič na baterii, kterou pak doma dobije. Na delší trasu se pak zapojí i spalovací motor. Tuto třídu zastupuje třeba Hyundai Ioniq Plug-in nebo Volvo S90 T8 Twin Engine. 

Za opravdový elektromobil se však dají považovat pouze vozy, které jsou poháněné čistě elektřinou, mají tedy obvykle velkou baterii a je nutné je dobíjet. Rekuperaci mají obvykle skutečně vymakanou a vše je přizpůsobeno co největšímu dojezdu. Díky tomu, že mají elektromotor, nemusí mít drahé komponenty, jako například vstřiky, turbo nebo dvojhmotový setrvačník. Pohonný systém je oproti spalovacím motorům extrémně jednoduchý, levnější na údržbu a běžně tak elektromobily najedou vyšší stovky tisíc kilometrů bez závad právě na systému pohonu. Z nejznámějších lze jmenovat asi jakýkoliv automobil od firmy Tesla, případně před časem u nás testované elektrické Citigo či Renault Zoe.

Jak to jede? 

Otázku jízdních výkonů nelze zcela generalizovat, ale většina elektromobilů jede velice slušně a ani s hodně sportovními vozy nemají problém při rozjezdu držet krok. Elektromotor totiž poskytuje maximální krouticí moment už od nejnižších otáček a jeho reakce je tak okamžitá. Nečeká se na žádné turbo, žádná prodleva, zkrátka při sešlápnutí plynu se věci dějí instantně. Absence řazení je jen další výhodou oproti klasickému pohonu. Není tak výjimkou, že s “rodinnou” Teslou Model S někdo v USA přijede na oblíbený závod na čtvrt míle a všechny soupeře naprosto deklasuje.  

Dalším fantastickým faktorem je ticho na palubě. Elektromotor vydává maximálně takové hodně tiché hučení, na které se posádka musí soustředit, aby ho vůbec registrovala. Jinak je na palubě ticho a největší hluk dělají odvalující se pneumatiky. Kdo si to nevyzkouší, ten neuvěří, jak obrovský je to rozdíl oproti běžným automobilům. 

Je to levnější? 

Obecně ano. Oproti spalovacím motorům vychází ekonomika elektromobilů na zhruba poloviční až čtvrtinové peníze za “palivo”. Záleží ale kde a jak se dobíjí baterie. Pokud to bude na rychlonabíječce, může to vyjít i dráž než by vyšlo klasické fosilní palivo! Doba nabíjení ale bude také odlišná, u výkonných nabíječek se není problém dostat na 80 % nabití za 30 minut. Z klasické zásuvky na 230 V budete některé elektromobily nabíjet i více než 10 hodin. Pozor ale! Ve větších městech není problém narazit na rychlonabíječky, které jsou zdarma.

Mám si to koupit? 

Otázku pořízení elektromobilu nemůžeme rozhodovat za vás. Každý si musí spočítat a zvážit, jestli a jaký elektromobil se mu vyplatí. Pořizovací cena je obvykle o dost vyšší, než u vozů se spalovacím motorem a úsporu je tak nutné vnímat spíše v dlouhodobém horizontu. Stejně tak je třeba zvážit, jestli často spěcháte nebo jste schopni jezdit “na spotřebu”, případně si na půl hodinky zastavit u nabíječky. Elektromobilita je stále spíše ještě tak trochu životní styl, než způsob přepravy. 

Zdroj médií: Pixabay
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?