Budoucnost vodíkových aut je blíže, než si myslíme

3. 2. 2020 2 min. čtení Technologie

Vodíkové palivo by mělo zlevňovat rychleji, než se čekalo. Předpokládá se, že v příštích deseti letech klesne jeho cena zhruba o polovinu. Spouštěčem tohoto trendu je navyšování výroby společně s poklesem ceny výrobních technologií.

Výraznější pokles ceny vodíkového paliva oznámilo ve své zprávě Vodíkové kolegium světových energetických firem, které se od svého vzniku před třemi lety zabývá analýzou vládních rozhodnutí, předpisů a technologií a poskytováním strategických doporučení. Díky tomu se vodíkové palivo může stát konkurenceschopnou alternativou pro další nízkouhlíková paliva. V budoucnosti by pak mohlo konkurovat i klasickým palivům. Tato předpověď počítá hlavě s většími auty s delším dojezdem, v případě malých aut nebo autobusů nebude změna tak znatelná.

Japonská automobilka Toyota, která je jedním z členů Vodíkového kolegia, spustila sériovou výrobu prvního auta poháněného vodíkem s názvem Mirai. Že to byl krok správných směrem dokazuje mimo jiné i to, že celosvětový prodej tohoto vozu překročil již 10 tisíc kusů. Provoz automobilu se obejde bez jakýchkoli emisí, vypouští pouze čistou vodní páru. V současné době Japonci představili druhou generaci tohoto vozu, která se může pyšnit dojezdem až 600 km.

Aktuálně je za hlavní nevýhodu vodíkových aut označována vyšší cena vodíkových technologií a omezená infrastruktura. Aby tato překážka mohla být překonána, je potřeba investice ve výši 70 miliard dolarů. Tím by se snížily náklady na výrobu paliva a podpořilo se přijetí automobilů s vodíkových pohonem na všech evropských trzích. Tomuto kroku nahrává i to, že konkurenční technologie, mezi které patří i elektrická auta s bateriovým pohonem, jsou nesrovnatelně dražší.

Toyota Mirai

Jak říká Benoît Potier, předseda představenstva a generální ředitel Air Liquide a spolupředsedající Vodíkového kolegia: „Budoucnost čistých energií na bázi vodíku je blíže, než si možná myslíme, protože celý průmysl usilovně pracuje na vyřešení klíčových technických problémů. Tato zpráva ukazuje cestu kupředu k navýšení měřítka výroby a dosažení konkurenceschopnosti vodíkového paliva, a tedy i eliminaci uhlíkových emisí, což je urgentně zapotřebí.“

Zdroj médií: toyota

Podobné články