První vodíková loď od Toyoty pluje kolem světa

1. 8. 2019 2 min. čtení Aktuality

Japonská Toyota vyvinula první vodíkovou loď na světě, která se teď vydala na cestu kolem světa. Plavidlo Energy Observer je zcela nezávislé na tradičních zdrojích energie a funguje bez jediné kapky fosilního paliva, s nulovými emisemi a je tak šetrné k přírodě.

Vodíková loď od Toyoty na plavbě kolem světa

Loď vyrazila na plavbu kolem světa a snaží se hledat další řešení a inovace. Například v Benátkách je neustále stoupající hladina velkým problémem a celé město by mohlo skončit pod hladinou. Tím, že loď zpracovává mořskou vodu a přeměňuje ji pomocí složitého procesu na vodík, udržuje výšku její hladiny v rovnováze.

Energetický systém zahrnuje pouze přírodní zdroje slunce, vítr a vodu. Loď vyrábí vodík přímo na palubě. Odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou z ní vyrobí elektřinu. To znamená, že vezme molekulu vody a rozdělí ji na dva kusy, kyslík vypustí a vodík si nechá. Energie, kterou si loď sama díky těmto procesům vytváří, by tak mohla zásobovat i dům.

Toyota má s výrobou elektřiny z vodíkových článků bohaté zkušenosti. Na vybraných trzích prodává první sériové vyráběný vůz na vodíkový pohon Mirai. V současnosti pracuje na druhé generaci, přičemž ta třetí již má mít cenu srovnatelnou s běžnými hybridy.

Plavidlo Energy Observer je zcela nezávislé na tradičních zdrojích energie

Kapitána lodi Victoriena Erussarda vedla k myšlence na vytvoření chytrého plavidla situace, kdy uprostřed Atlantického oceánu zažil totální výpadek elektřiny. Najednou byl obklopen jen větrnou a sluneční energií a nemohl ji využít.

Projekt Toyoty Energy Observer mu obrátil život vzhůru nohama. Třicetimetrový katamarán je pokrytý solárními panely a disponuje dvojicí dvoumetrových větrných turbín a také kitem (tažným drakem), který dokáže katamarán vláčet, ale může i vytvářet elektřinu prostřednictvím dvou lodních šroubů.

V případě nadbytku solární či větrné energie se plavidlo využívá na odsolování mořské vody a následnou výrobu vodíku, který je uskladněn na horší časy. Ty nastanou v noci či v bezvětří, kdy plavidlo pluje právě na vodíkový palivový článek (22 kW). Vyrobená elektřina slouží k pohonu dvou elektromotorů o výkonu 2 x 41 kW při 3000 otáčkách za minutu.
 

Podobné články