🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Auta a daně v roce 2024. Co se změnilo

24. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Daňové změny jsou v České republikou v podstatě každoroční tradicí. Ty letošní ale potkaly i auta a není jich zrovna málo. Víte, které konkrétně to jsou a co se vlastně změnilo?

Daňové změny u aut v roce 2024

Počátkem letošního ledna vstoupil do platnosti konsolidační balíček vlády Petra Fialy. Jeho cílem byla redukce vysokého schodku státního rozpočtu. I proto se politici zaměřili na zvýšení rozpočtových příjmů a snížení výdajů. Změny však potkaly i firmy či jejich zaměstnance a v tomto článku se podíváme na to, o jaké konkrétně vlastně jde.

Nově platí dvoumilionový limit

Nejčastěji zmiňovanou novinkou je zavedení dvoumilionového limitu při pořízení vozu. V praxi tato novinka znamená, že od ledna již není možné pořizovat auta s cenovkou nad hranici 2 milionů korun s plným odpočtem daně z přidané hodnoty. Pokud se tedy podnik rozhodne koupit vůz nad tento stanovený limit, nebude už koupě tolik výhodná. Maximální možný odpočet DPH je totiž od ledna stanoven na 420 tisíc korun. Přitom ještě v prosinci loňského roku bylo možné u auta za 2 miliony korun dát do nákladů i třeba 1,2 milionu korun.

Omezení se týká pouze osobních vozidel kategorie M1. Politici jej tedy namířili na ty opravdu nejluxusnější vozy. Mnohdy se totiž stávalo, že podniky se rozhodly do majetku firmy pořídit drahá Ferrari či třeba Lamborghini. Tomuto trendu je nyní nejspíš konec.

Jak tomu bývá, jsou i některé výjimky. Opatření se totiž nevztahuje na pohřební nebo sanitní vozy či auta koncesované taxislužby. Dále zákonná úprava nedopadá ani na auta, jejichž majitel je poskytuje jako předmět finančního leasingu.

Zmínit je však potřeba i případ, kdy je auto kupováno jako zboží. Jednodušeji řečeno nyní nově platí, že pokud se vůz rozhodne koupit prodejce, může uplatnit nárok na celý odpočet daně z přidané hodnoty a případné omezení se vztahuje až na koncový subjekt, který auto kupuje.

Dvoumilionový limit není v Česku poprvé

Toto daňové opatření se však neobjevuje v českém právním řádu poprvé. Něco podobného v České republice platilo mezi lety 2003 až 2007. Tehdy byl však limit stanoven na 1,5 milionu korun.

Aktuální dvoumilionový limit se vztahuje i na odpisy, které je možné promítnout do daňově uznatelných nákladů. Z toho je zřejmé, že jakákoliv částka nad tuto hranici již nebude účtována jako náklad, který ovlivňuje daňový základ. Jednoduše řečeno – firma si za každé situace může do nákladů uplatnit už jen první dva miliony, a to v případě pořízení vozu v hotovosti i třeba v situaci, pokud se rozhodne pro finanční leasing.

Změny potkaly i odpisy

Další velkou novinkou od počátku ledna je, že došlo k částečnému zrušení mimořádných, a tedy zrychlených, odpisů. Ty je totiž možné nově uplatnit pouze v případě elektromobilů, a to na 24 měsíců. U všech ostatních automobilů došlo ke stanovení nové doby odpisů na pět let.

I toto opatření v Česku již před pár lety platilo. Ke změně došlo v krizových letech kvůli podpoře automobilového trhu. Nyní se tak právní úprava po čase opět vrací zpět.

Daňovým změnám se nevyhnuli ani zaměstnanci

Daňové změny u automobilů se dotkly i zaměstnanců. Už léta platí, že pracovníkům, kteří pro soukromé účely využívají firemní vůz, je hrubá mzda navyšována o 1 % z pořizovací ceny vozu včetně DPH. Od počátku ledna ale platí, že v případě čistě elektrických nebo vodíkových firemních vozidel se toto navýšení snížilo z 0,5 na 0,25 procenta. V případě ostatních aut je limit stále jednoprocentní. Jde tedy o další úlevu, která by mohla alespoň částečně zvýšit popularitu elektromobilů na českých silnicích. K podobnému opatření se vláda Petra Fialy uchýlila i v loňském roce. Tehdy se však jednalo o snížení z 1 na 0,5 procenta. Nyní je tato redukce ještě znatelnější.

Zdroj info: Zákony pro lidi.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články