K povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění je obvykle možné si připlatit asistence. My jsme nedobrovolně vyzkoušeli samostatnou pojistku čistě na asistenční služby.
Asistenční pojištění a vlastní zkušenost
Hned v úvodu musím zmínit, že neposkytnu žádné přímé vodítko k dopátrání, ani nebudu jmenovat pojišťovnu. Proč? Kdykoliv to udělám, je to pro určitou část čtenářů problém. Nechápou, že dobré hodnocení může dostat i produkt nebo služba, kterou si člověk zaplatí sám a nedostane ji v rámci placené spolupráce.
Ručení bez asistence
Teď už k věci. Jsem typický nepřipláceč. Povinné ručení mám osekané na kost, co považuji za hodné příplatku, je pojištění střetu se zvěří. To se mi osvědčilo a ne jednou. Jenže když jsem potřeboval odtah, musel jsem vše táhnout ze svého, což nebylo úplně levné. Začal jsem více jezdit do zahraničí a třeba z Itálie do Česka bolí odtah desetinásobně a pohybujeme se logicky ve zcela jiných sumách, než když se auto převáží do servisu o dvě vesnice dál.
Chvíli jsem zkoumal příplatkové možnosti, pak na mě vykoukla reklama na samostatné pojištění asistenčních služeb. Pojistka, která neřeší nic jiného a vše se točí kolem auta a různých kritických scénářů, které s ním mohou nastat.
Také čtěte
Nabídka to nebyla úplně levná. I po slevě jsem se dostal na cenu lehce pod 2200 korun za rok pojištění asistencí po Evropě (čistě pro ČR za asi 1300 korun). Na druhou stranu je limit pro pojistnou událost 100 000 korun, což je docela dost a za tyhle peníze dotáhnete auto z Evropy do ČR snad odkudkoliv. Líbilo se mi i zajištění náhradní dopravy pro posádku porouchaného auta a oprava nebo úhrada nové pneumatiky v ceně. Naprosto geniální služba v dnešní době, kdy s sebou rezervu vozí málokdo. Chvíli jsem ještě koketoval s příplatkem pár stokorun za vyšší limit na řešení pojistné události, který je 300 000 korun. Nakonec jsem usoudil, že do kila se snad vejdu.
Co vám budu povídat, jezdil jsem jak drak po Evropě, hlava nehlava a jako na potvoru moje letitá Toyota držela. Až při jednom z návratů domů se zpod přední kapoty začalo ozývat jakési lomození. Konečně! Zastavil jsem, zvedl haubnu a pohledem i poslechem kontroluji atmosférickou šestnáctistovku. Nikde nic neunikalo, všechno vypadalo v pohodě, akorát z levé strany se ozýval periodický hluk. Patrně jedna z kladek, usoudil jsem.
Doma jsem pak začal spekulovat a kontrolovat, která by to mohla být. Podezření padlo na vodní pumpu, ale jistotu jsem neměl. Nakonec jsem se rozhodl zajet do servisu, kde mi řekli víceméně to samé – asi vodní čerpadlo, ale musíme se na to podívat. Termín jsem dostal za dva měsíce. Super, takže dva měsíce budu čekat s nepojízdným autem?
Nikoliv. Toyoty jsou oblíbené u jistých náboženských spolků, které si zejména na Středním východě a v zemích Afriky vybudovaly velmi negativní pověst. Slouží tam do roztrhání těla. A kdo někdy navštívil třeba Maroko nebo Alžírsko, dobře ví, že tam taxikáři používají Mercedesy, Volva nebo právě Toyoty. Vědom si tohoto faktu jsem tedy usoudil, že vodní čerpadlo bude muset ještě nějaký čas vydržet, ať už se mu to líbí nebo ne.
Auto tedy jezdilo dál, rachot neustával a za ty dva měsíce nalítalo docela solidní porci kilometrů. Den, kdy jsem měl Toyotu odvézt do servisu, se uspokojivě blížil. Zhruba týden před ním jsem jel a nejednou koukám, vypadlo nabíjení a stabilizace vozidla, současně s tím se objevila chyba motoru. Nedlouho poté začala růst teplota vody. Super, kladka se asi zadrhla, řemen to vzdal.
Nebudu čtenáře napínat, jakmile teplota dosáhla vrcholu, nechtěl jsem motor dál týrat a riskovat, že budou následky vážnější, než byly. Zastavil jsem, vytočil číslo servisu a vyjednal si, abych mohl vůz dovézt s předstihem. Pak jsem se šel přesvědčit a ano, řemen ležel přetržený na spodním ochranném krytu.
Asistence v praxi
Následovalo vytočení linky pojišťovny, kde jsem měl sjednané asistence. Operátorka si se mnou nejdřív potvrdila přesnou polohu a typ auta, aby poslala správnou odtahovku. Mimochodem, odtahové služby mají u nás luxusní dojezdové časy, jen málokde v Evropě vám přijede pomoc do 45 minut.
Také čtěte
Asi po minutě mi přišel odkaz na web, kde jsem viděl v reálném čase pozici odtahového auta, což je reálně k ničemu, ale ocenil jsem to jako takovou vychytávku navíc.
Trochu nečekaně přifrčela madam, která během pár minut nebohou Toyotu natáhla na plato a jeli jsme směrem servis. Tam paní z odtahovky naprosto suverénně zaparkovala do dvora a shodila mé auto prakticky přesně na parkovací místo. O dva týdny později samozřejmě následoval happy end v podobně opraveného auta. Ano, bylo to vodní čerpadlo, celková částka za servis byla asi 12 tisíc korun.
Závěr
Čistě asistenční služby si můžete zaplatit jenom pro Česko, nebo pro celou Evropu. Je to jeden z těch poplatků, které si člověk neospravedlní, dokud pojištění nevyužije. V mém případě to bylo se štěstím – odtah ze zahraničí by byl násobně větší pruda, ačkoliv i ten by byl ze 100 % krytý pojištěním. Na druhou stranu jsem dostal špičkovou službu a neměl jsem za celou dobu ani jednou pocit, že by se někdo snažil na jejím poskytnutí ušetřit, jak se to někdy stává. Prostě jsem zavolal, sdělil své trápení a od té chvíle se z mého problému stal problém někoho jiného.
Tip (nejen) pro řidiče: Pokud se do zahraničí chystáte autem, pak si k cestovnímu pojištění sjednejte také rozšířenou asistenci. Ta se vám bude hodit v případě poruchy, neopravitelné závady, ale i při dalších komplikacích, které vás na cestách mohou potkat. Připojištění nyní sjednáte za symbolickou cenu a s 20% slevou.
Cestovní pojištění s asistencí pro vozidla na cesty
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.