Žhavicí svíčky - jak proměřit jejich funkčnost?

10. 8. 2020 2 min. čtení Tipy a rady

Znáte to, je chladný den, vy vstáváte do práce a auto s vámi ne úplně spolupracuje. Nestartuje hned na první otočení klíčkem, popřípadě je prodleva příliš dlouhá. V čem je tedy problém? Může jich být mnoho. Jeden z problémů mohou být například žhavící svíčky.

Články na téma žhavící svíčky:

  1. Žhavicí svíčky - jak fungují a kdy je vyměnit?
  2. Jak poznat špatné žhavicí svíčky? A opravdu žhaví i v létě?
  3. Žhavicí svíčky - jak proměřit jejich funkčnost? - právě čtete

V předchozím článku o žhavících svíčkách jsme si vysvětlili jejich funkci a kdy se vyměňují. Nyní se budeme věnovat tomu, jak můžeme ověřit a proměřit jejich funkčnost. Na začátek je vhodné zmínit jak poznat špatné žhavení. Pokud u vašeho automobilu pozorujete: zvýšenou kouřivost studeného motoru (zpravidla bílý až šedý kouř), nepravidelný a hlučnější chod motoru (zvýšené mechanické namáhání klikového mechanismu a hlavy motoru prudším nárůstem tlaku ve válci), zvýšenou karbonizaci spalovací komory (dna pístů, pístních kroužků, ventilů,..) a výfukového systému (EGR ventilu, oxidačního katalyzátoru, turbodmychadla, DPF filtru,..), bude potřeba zkontrolovat žhavící svíčky.

Nejideálnější řešení

Kontrola elektrického odporu je jednou z možností, jak zjistit funkčnost svíčky. Odpor svíčky by měl být něco přes 1 Ohm, asi 1 - 1,3 Ohm, pokud tomu tak není, je potřeba svíčku vyměnit. Nejvhodnější je vyměnit všechny najednou, abyste předešli zbytečným problémům. Pokud máte ale dobrý důvod k tomu vyměňovat pouze jednu, je možné je takto ověřit. 

Pokud máte možnost a přístup ke klešťovému multimetru, (takzvanému "klešťáku") který měří stejnosměrný proud, jste za vodou. Toto měření lze uplatnit i bez demontáže, což je zároveň i nevýhodou tohoto testu. Pro vyhodnocení stavu je nutná znalost správného odporu žhavicí svíčky. Před novým měřením je potřeba vynulovat měřicí soustavu, pokud nelze vynulovat, musíme odpor měřící soustavy (měřící vodiče + měřící sondy) odečíst od výsledku měření. Nejlépe lze touto metodou diagnostikovat pouze přerušenou žhavicí svíčku.

Ověření na autobaterii

Ověření lze také provést vyšroubováním a zkoušením přímo na nabité baterce. Nejlépe kleštěmi. Dobrá svíčka začne žhavit do 1-2 sekund a po 5s je rozžhavená celá (nemusí se zkoušet). Dávejte ale pozor - i když svíčka přestane svítit neznamená to, že není teplá.

Takhle by svíčka měla vypadat zhruba po třech sekundách

Originální tip z fóra

Podle komentářů z dieselových fór lze funkčnost ověřit vyjmutím žhavičky. Po vyjmutí se připojí drát na autobaterii a druhým koncem se přejede po svíčce, pokud zajiskří, je funkční. 

Zdroj médií: dieselpower.cz, Wikimedia Commons

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?