Zesilovače do auta - má smysl kupovat?

3. 10. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Jedním z klíčových prvků, které ovlivňují kvalitu audioreprodukce, je zesilovač. Proto pokud člověk touží po kvalitním a nezkresleném přednesu hudby v autě, nevyhne se krom jiného i investici právě do zesilovače.

Zesilovač do auta

Co zesilovač dělá?

Pro začátek by bylo asi dobré uvést, co je vlastně úkolem zesilovače. Primárně má, jak už název napovídá, zesílit signál, který dostane od nějaké zdroje (autorádia) a který je obvykle relativně slabý. Pro tyto potřeby je tedy signál zesílen a na výstupu by ideálně měl průběhem odpovídat signálu na vstupu, akorát by měl být mnohem silnější. Proč potřebujeme silnější signál? Protože výkonnější a kvalitnější reproduktory, které jsou také jedním z prvků kvalitního audio přednesu, ho vyžadují.

Počet kanálů zesilovače do auta

Prvním krokem při výběru by mělo být určení počtu kanálů. Není nutné zesilovat všechny kanály, například pro zesílení signálu čistě pro subwoofer stačí i jednokanálový, pro přední reproduktory dvoukanálový a podobně. Proto je dobré zvážit, jak bude konečná sestava koncipována, jestli chce jen oslňovat hutnými basy na srazech, nebo toužíte spíš po celkově vyváženém zvuku.

Ohlídejte si impedanci

Určitě je také dobré se podívat na impedanci. Ta je vyjádřena fyzikální jednotkou Ohm (Ω) a udává odpor, který reprosoustava klade procházejícímu proudu. Ideální je, když si impedance zesilovače a reprosoustav odpovídají. Ne vždy se toho podaří dosáhnout a v takovém případě platí, že hodnota impedance zesilovače by neměla být vyšší než hodnota impedance reproduktorů.

Kašlete na maximální výkon

U výkonu je dobré se nenechat nachytat laciným marketingem a řídit se především podle hodnoty nominálního výkonu, který je označován jako "RMS". To je výkon, který je zesilovač schopen podávat trvale. Hodnota maximálního výkonu má nalákat neznalé kupující z řad těch, kteří chtějí především dělat kravál na parkovišti před obchoďákem, ale o problematice ve skutečnosti vůbec nic neví. Maximální výkon (označovaný často jako "MAX", u těch odváženějších prodejců i jako "MAX POWER") je zesilovač schopen zajistit na dobu kratší než 1 sekunda. Je to tedy naprosto irelevantní údaj.

Design

Podoba zesilovače je podružný a velmi subjektivní parametr. Výrobci naštěstí mají rozum a drtivá většina zesilovačů má podobu poměrně jednoduše vypadající krabičky černé nebo šedé barvy. Žádná kolotočářská světýlka, záplavy displejů a podobná cingrlátka, maximem je průhledný kryt, který ukáže vnitřní obvod a krásu zapojení zesilovače do auta.

Cena zesilovače do auta

Tady se láme chleba - kdo chce opravdu kvalitní a nezkreslený zvuk, musí si holt připlatit. Ty nejlevnější kousky koupíte do tří tisíc a vyrábí je třeba Sony nebo JBL. Audiofila tím neoslníte, ale narovinu si musíme říct, že oproti základní sestavě, kterou bývají auta osazena z výroby (levné repráčky a autorádio mizerného výkonu), to bude obří skok kupředu. S rostoucí cenou samozřejmě přibývají i funkce a vychytávky a pokud na to máte, můžete do auta lupnout zesilovač za cenu nové Fabie. Počítejte ale s tím, že poslechový rozdíl mezi přístrojem za 15 tisíc a za čtvrt milionu bude minimální a pro většinu populace neznatelný.

Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?