Výběr oleje do Škoda Octavia 1.9 TDI

3. 5. 2021 3 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat olej Koupě oleje Olej podle auta Rádce motoristy

Jedno z nejpopulárnějších aut u nás i v Evropě obecně. Octavia první generace s motorem 1.9 TDI patří v ČR k legendám a v dobrém stavu i k poptávaným ojetinám, které se prodají ještě než jim stačí vychladnout motor.

Výběr oleje do Škoda Octavia 1.9 TDI

Motorové oleje Škoda Auto:

  1. Výběr oleje do Škoda Octavia 1.9 TDI - právě čtete
  2. Výběr oleje do Škoda Fabia 1.4 MPI
  3. Výběr oleje do Škoda Fabia 1.2 HTP

Aby vůz dobře sloužil, potřebuje kvalitní olej a především takový olej, na jaký je jeho agregát stavěn. 1.9 TDI toho vydrží hodně, ale není nesmrtelný. Je zároveň dobré rozlišovat, jaké TDI je pod kapotou. Je tedy třeba vědět minimálně výkon dané jednotky, který může být dobrým vodítkem.

Škoda Octavia se prodávala s těmito motory 1.9 TDI (bez ohledu na generaci):

  • 1.9 TDI 66 kW
  • 1.9 TDI 81 kW
  • 1.9 TDI PD 74 kW
  • 1.9 TDI PD 96 kW

VW 505 00

U oleje neřešte primárně značení SAE (5W-40 apod.), ale ohlídejte si, zdali mazivo plní potřebnou normu automobilky. Ta se značí, v případě Škody a ostatních vozů koncernu, písmeny "VW". Pro ta "stará" TDI o výkonu 66 a 81 kW, která byla vybavena mechanicky ovládaným rotačním čerpadlem Bosch, eventuálně u pozdějších variant čerpadlem EDC 15 elektronicky ovládaným, platí norma VW 505 00.

VW 505 01

I variant s označením PD (čerpadlo-tryska) je předepsán olej VW 505 01. Tyto pohonné jednotky mají výkony 74 a 96 kW. U motorů TDI se systém Pumpe-Düse je dodržení specifikace zvlášť důležité. Sdružený vstřikovač zde totiž je extrémně namáhanou komponentou. Plní funkci jak čerpadla, tak i trysky. Zjednodušeně - každý válec má svůj vstřikovač i s malým čerpadlem.

V čerpadle běhá píst, který vytváří dost vysoký tlak, který dosahuje i přes 20 atmosfér (což je stejný tlak, jaký je 200 metrů pod hladinou moře). Vačkový hřídel při práci tlačí na pístek dost silně a běžné oleje neudrží celistvý kontaktní film na malé kontaktní plošce, navíc za velkého tepla, které třením vzniká. Proto je olej normy VW 505 01 speciálně aditivován, aby se na povrchu vačky udržel a ta se nezačala zadírat.

Tohle je právě častá bolest majitelů vozů s motory 1.9 TDI PD, kteří slepě koupí i třeba kvalitní olej, určený pro naftové motory. Najedou na něm nějakou porci kilometrů, vačka se přidře a neprávem pak létají vzduchem nadávky směrem k Mladé Boleslavi. Přitom by si stačilo přečíst manuál, eventuálně krátce zapátrat na internetu a následně pořídit ten správný olej, se kterým jedna-devítka se systémem čerpadlo-tryska nemá problém najet 300 tisíc kilometrů bez nutnosti zásahu do agregátu. Jestliže ale není dodržena správná specifikace, to znamená VW 505.02, není otázkou jestli, ale kdy se to projeví.

SAE norma

Základem tedy je, aby na nádobě s mazivem bylo napsáno buď 505 00, nebo 505 01. Nic jiného do 1.9 TDI nelejte, nevěřte v hospodě Frantovi, že tenhle motor pojede věčně, ať ho bude mazat cokoliv! Není to pravda, motor sice je držák, ale ty obří porce kilometrů najíždí majitelé, kteří mění olej nejen včas, ale kupují ten správný.

Stran té všeobecnější specifikace je nejlepší koupit buď 5W-40 nebo dokonce 0W-40, pokud bydlíte na Vysočině, či někde na horách. Octavia má dostatečně dimenzované chlazení, takže ve vedrech nehrozí ani u řidších olejů přehřívání. Za tuhých mrazů je lepší, když má mazivo vyšší čerpatelnost. U garážovaných oktávek, jejichž motor nebude mít po ránu v polovině ledna -20 stupňů, se nebojte ani 10W-40.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články