Třetině řidičů v Praze se už nevyplatí auto

18. 10. 2019 2 min. čtení Aktuality

Více než třetině pražských řidičů se už nevyplatí cestovat po hlavním městě vlastním autem a využívají jej pouze mimo Prahu. Nejvíc jim vadí problémy s parkováním a vysoké náklady na provozování vlastního vozu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK. 

Třetině řidičů v Praze se už nevyplatí auto

Najít parkovací místo nebo si zajistit parkování v rezidentské zóně vidí jako problém 69 procent řidičů, vysoké provozní náklady pak trápí 60 procent z nich. Průzkumu se zúčastnilo tisíc řidičů z Prahy ve věku 21 až 60 let.

Kromě aut lidé využívají tradičně MHD, ale nově také dopravní prostředky sdílené ekonomiky, jako jsou auta nebo kola.

Sdílení auta si podle průzkumu vyzkoušelo již šest procent Pražanů a dalších 24 procent o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol, které využilo již 19 procent respondentů a dalších devět procent se je chystá využít.

„37 procentům pražských řidičů, kteří odpovídali v průzkumu, se po Praze nevyplatí cestovat vlastním autem. Auto proto využívají výhradně anebo převážně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime, která v Praze od dubna 2019 poskytuje carsharingové služby.

Na sdílení aut polovině dotázaných nejvíce vyhovuje, že platí jen za to, co skutečně projedou. Pro 38 procent respondentů je největším benefitem snadné a bezplatné parkování v modrých a fialových zónách po celé Praze.

Pro 33 procent oslovených řidičů je důležitá úspora za pořízení vlastního vozu a to, že odpadá péče o auto. Naopak největší obavy při sdílení aut vzbuzuje riziko z poškození vozu, uvedlo to 30 procent respondentů.

„Potenciální zákazníci od sdílení aut očekávají, že budou platit jen za čas, po který auto užívají. Proto účtujeme jednoduchým způsobem po minutách bez dalších poplatků,“ uvedl ředitel carsharingové služby Anytime v ČR Milan Beutl.

Ke sdílené ekonomice má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let a významně více muži než ženy. Službu sdílení aut také využil přibližně dvojnásobek vysokoškoláků než lidí bez maturity.

Podobné články