Trabant: Dvoutaktní plastová ikona aneb Kam za Trabantem do muzea

21. 10. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Dříve to bylo vysmívané vozítko, dnes je to ceněný veterán, který za sebou zanechává nezaměnitelné aroma spáleného benzínu smíchaného s olejem.

Plastová ikona: Trabant

Politicky vynucené auto

Symbol NDR byl vlastně takovým autíčkem z nouze. Německo bylo v roce 1949 rozděleno na dvě části, vznikla tak Německá demokratická republika (NDR) a Německá spolková republika (NSR). Problém byl, že s tím byla země geograficky i politicky rozdělena na dva bloky - východní (NDR) a západní (NSR). V té západní části se žilo relativně dobře a se západní pomocí se NSR rychle stavěla na nohy. Zato NDR na tom nebyla zdaleka tak dobře a pod sovětskou nadvládou začala okamžitě zaostávat. Rozdíl byl vidět na první pohled a zatímco kdejaká rodina měla v západním Německu automobil, v tom východním to byla stále ještě výsada. Přišla tak nutnost vývoje malého levného auta, které by si mohli pořídit i ti, kteří žili v té chudší části země.

Bavlna a pryskyřice

Nebyl to ještě Trabant, ale vůz s názvem AWZ P70, který vznikl v roce 1955. Proč jej zmiňujeme? Protože tady byla poprvé od začátku výroby použita umělohmotná karoserie. Přesněji se jednalo o Duroplast, který byl vyvinut krátce po druhé světové válce z důvodu nedostatku válcovaných plechů a oceli obecně. Duroplast byla směs fenolové pryskyřice a bavlněného odpadu. Materiál měl své nesporné výhody - byl velmi odolný proti teplu, lehký a relativně levný. Drobnou nevýhodou byl vysoký podíl ruční práce při výrobě, což produkci zpomalovalo a kvalita nebyla vždy tak úplně zaručena.

AWZ P70 Zwickau

První Trabant

Ještě dva roky před tím, než vyjel první P70, začal ale vývoj Trabantu. První série sjela z výrobní linky 7. listopadu 1957, tedy v den výročí VŘSR, což samozřejmě nebyla náhoda. Sériová výroba pak byla zahájena v polovině roku 1958 a legenda Trabant (přesněji Trabant P50) byla na světě! Ačkoliv pravda, tehdy ještě východoněmečtí soudruzi neměli tušení, jaký fenomén stvořili. Autíčko to bylo přísně účelné, malé, ale vcelku prakticky řešené. Přední kola byla poháněna dvouválcem s objemem 499 ccm a výkon dosahoval 18 koní při 3 750 otáčkách.

Trabant 601

U nás nejznámější byl a je Trabant 601, který byl evolucí původního vozu a vznikl roku 1964. Karoserii opět tvořil Duroplast na ocelové kostře a tvary se zjednodušily, aby byla výroba a montáž jednodušší. Motor už měl 594,5 ccm a výkon byl 26 koní. Plně synchronizovaná převodovka měla čtyři stupně a poslední kvalt měl volnoběžku, aby se motor nezadřel, když řidič sundal nohu z plynu. Samozřejmě to byl opět dvoutakt, takže o nějakém brzdění motorem jste si mohli nechat zdát. Kola byla nezávisle zavěšená a tlumení nerovností zajišťovala příčná listová péra a teleskopické tlumiče. Roku 1965 přišlo na trh i kombi provedení P601K.

Trabant 601

Kam za Trabanty?

Kompletní historie by vydala na několik samostatných článků, každopádně není asi od věci se podívat na to, kde se u nás můžete s Trabanty setkat naživo. Nejznámější je asi Trabant muzeum Motol, které se nachází v Praze v budově STK Motol. Pokud chcete vidět trabanty, co objely svět, navštivte muzeum v Nové Vsi pod Pleší, kde jsou krom žlutých ikon i třeba verze Tramp nebo dokonce Cabrio. A za zmínku stojí i každoroční Trabant sraz Morava, který probíhá v kempu Žralok na Plumlově.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články