PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Toyota Yaris Cross převodovka

19. 10. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Toyota

Japonská Toyota Yaris Cross se pyšní automatickou převodovkou e-CVT. Co to vlastně je a jak funguje?

Toyota Yaris Cross převodovka

Toyota Yaris s benzinovým agregátem o objemu 1,5 Dynamic Force disponuje šestistupňovou manuální a automatickou převodovkou. V případě automatu Yaris Cross vlastní Multidrive automat, pohánějící pouze přední kola. Větší zábava přichází u výběru na hybridní pohon. Toyota pro svůj Yaris Cross vymezila dvě hybridní patnáctistovky o výkonu 116 koní s e-CVT s plynule měnitelným převodem (4x2) ve výbavě Comfort za 595 000 korun.

1.5 Hybrid (116 k) s automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem (4x4) pořídíte za 645 000 korun. Normovaná spotřeba podle WLTP je uváděna na 4,4 l/100 km a kombinované emise CO2 Min (l/100 km): 101 g/km. U motoru AWD-i je spotřeba podle norem WLTP Min (l/100 km): 4,7 l/100 km a kombinované emise Min (l/100 km): 106 g/km.

Co je e-CVT?

e-CVT převodovka se sice může zdát, že je podobná CVT, jejich podobnost je však značně minimální. Převodovka e-CVT je určená výhradně pro automobily s hybridním pohonem. Hlavním plusem této převodovky je především plynulý přenos kroutícího momentu na kola a to hned z více než jednoho zdroje. Prvním zdrojem je automaticky spalovací motor, druhým zdrojem je pak elektromotor, který však může také fungovat jako generátor (jelikož je napřímo propojen s výstupní hřídelí benzinového motoru).

Řídící jednotka těchto složitých e-CVT převodovek si sama podle výpočtů určuje, jaký poměr v jaký čas a v jakých otáčkách poběží a toky krouticího momentu si nastavuje podle toho, jak jí to vyhovuje. Sama jednotka si pak podle údajů určí, jestli je vhodnější se v daný moment rozjíždět na elektromotor nebo k němu připojit i spalovák.

V této převodovce a celkově v motoru stěží najdete nadbytečná kazítka, řešit tudíž nemusíte ani startér, dvouhmotu nebo jinou mechatroniku. I proto jsou tyto Toyoty oblíbené především u západoevropských taxislužeb. Když se podíváte na tachometr takové západoevropské Corolly nebo Priuse, nečekejte tam menší číslo než je 500 000.

Zdroj info: Toyota.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články