PRÁCE 🧰

Prach a pyl dostane z auta i obyčejná voda

14. 5. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Blíží se období, kdy budeme pravidelně nastupovat do aut pokrytých nevzhlednou vrstvičkou pylu, případně prachu. Co s tím, jak co odstranit a jak přitom neponičit lak auta?

Prach a pyl na autě – co s tím?

Auto může být pokryté několika druhy jemných nečistot. Od prostého pylu, přes prach ze silnice, kterého je na jaře v úsecích, kde se nesolí, opravdu hodně, až po velmi jemný pouštní písek, který sem putuje z Afriky.

Co poškrábe lak? Pyl moc ne

Pyl – s příchodem jara nejčastěji žlutý nebo žlutohnědý povlak na autě. Kdo se mu chce alespoň trochu vyvarovat, neměl by parkovat pod stromy, poblíž luk, lesů a polí. Ideální je podzemní uzavřená garáž. V pylové sezóně není problém umýt auto a už po pár kilometrech jízdy mít zaděláno opět na karoserii pokrytou pylem. Pyl je měkký, na lak prakticky nemá vliv. Nevadí ani roztírání pylu po laku pomocí třeba houby nebo hadru. Problém je, že málokdy je pyl na autě sám, obvykle ho větší či menší množství prachu doprovází.

Prach – jakmile je sucho, začne se na autě sbírat prach ze silnice. Víří ho ostatní auta a vítr ho velmi ochotně roznáší. Pokud bydlíte poblíž pole, stačí den, dva a můžete si to zamířit rovnou do myčky… Prach je vlastně taková směska všeho. Od výše zmíněného pylu, přes biologické zbytky, až po vysoce abrazivní částečky. Na karoserii pokrytou prachem stačí nakreslit srdíčko prstem a prakticky s jistotou lze konstatovat, že se kresba obtiskne i do laku. Podle jeho tvrdosti zanechá menší či větší vrypy a vlásečnicová poškození. Když vezmete hadr a budete se snažit prach odstranit, navíc třeba na sucho, působíte nevratné poškození. I dokonalé rozleštění totiž znamená, že kousek z vrstvy laku uberete. Lepší je bránit jeho poškozování, než pak řešit následky.

Začnete vodou

Odstranění jak čehokoliv, co je v kontaktu s lakem auta, by mělo probíhat ideálně vodou a bez toho, abyste prach jakkoliv roztírali nebo mechanicky se ho pokoušeli odstranit. Ideálním řešením je zajet na tlakovou myčku (pozor, ty se často velmi výrazně liší v kvalitě, ačkoliv cenově bývají srovnatelné) a tam klidně vodou se saponátem celé auto opláchnout. Není úplně dobrý nápad stříkat vodu na rozpálenou karoserii, proto je lepší nechat předtím vůz chvíli ve stínu, případně počkat do podvečera. Směřujte proud vody šikmo, ať se nečistoty odplavují, je to účinnější a efektivnější, než mířit tlakovou vodou kolmo. Po takové očistě už lze případně přistoupit ke kontaktnímu mytí.

Pozor na skla!

Pokud je auto pokryté prachem, není úplně nejlepší nápad spustit stěrače na sucho nebo stahovat okénka. Má to jednoduchý důvod – i sklo mohou nečistoty poškrábat. Všimněte si, že u letitých ojetin bývá přední sklo pokryté velmi jemnými škrábanci. To je výsledek opakovaného stírání skla, které nebylo dostatečně opláchnuté. Chápeme, že těžko asi půjde řidič v pylové sezóně každý den oplachovat přední sklo před jízdou, ale přesto to částečné řešení má. Použijte ostřikovače a s kapalinou moc nešetřete, klidně ji pouštějte na sklo 3-5 vteřin, ať se vše hezky odplaví a stěrače to strhnou ke stranám.

Zdroj info: torquedetail, knowhow.napaonline.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články