Údržba na českých silnicích v zimních měsících probíhá různě, někde se silnice sypají solí, jinde zas používají písek nebo štěrk. Právě s posledním zmiňovaným řešením bývá spojena jedna nemilá věc, odletující kamínky od kol. Ty jsou příčinou mnoha poškození, v podobě poškozeného laku na kapotě nebo v horším případě přistane jeden z kamínků na vašem předním skle a udělá v něm prasklinu. Jak opravit prasklinu na čelním skle automobilu? A jde to svépomocí?
Opravit prasklinu na čelním skle lze i svépomocí. Víme jak na to

Články na téma opravy automobilů svépomocí:
- Renovace světlometů: svépomocí nebo v servisu?
- Sprej na opravu pneumatiky: co všechno zvládne? A kdy jeho použití nemá smysl?
- Nejčastější chyby, které lidé dělají při domácích opravách aut
- Oprava promáčklých dveří a dalších částí u automobilu
- Seřízení světlometů v domácích podmínkách. Jak na to?
- Jak opravit škrábance na autě
- Opravit prasklinu na čelním skle lze i svépomocí. Víme jak na to - právě čtete
- Troufnete si na výměnu brzdových destiček?
- Jak uvolnit zamrzlou ruční brzdu?
- Píchlá pneumatika - jak ji vyměnit?
- Jak vyčistit škrtící klapku v domácích podmínkách
- Montáž parkovacích senzorů
- Jak na renovaci laku
Málokdo se pak udrží a s vidinou velkého výdaje pak častuje, jak řidiče vozu před sebou, tak silničáře. Co když ale situace není tak tragická, jak se na první pohled zdá? První možností jsou opravné sady, které seženete v řádech stokorun. Součástí těchto sad je těsnění, nástavec, stříkačka a speciální lepidlo na bázi pryskyřice. Doporučujeme si k sadě vzít na pomoc třeba zalamovací nožík, který vám pomůže hned v úvodní fázi.
V té totiž musíte z praskliny odstranit přebytečné kousky skla, ale tak abychom nerozšířili prasklinu ještě více. Stačí tedy jemně přejet nožíkem po vrypu od kamínku. Dále si připravíte speciální těsnění s otvorem uprostřed, kdy ve středu otvoru musíte mít onu prasklinu. Pak těsnění přejedete prstem, abyste se ujistili, že spoj bude dostatečně nepropustný. Dále pak použijete speciální nástavec, který přiložíte na těsnění. Do nástavce pak nalejete 2/3 lepidla, které naleznete v balení a připojíte stříkačku. Vytažením stříkačky vytvoříte podtlak, a zároveň zlehka poklepete na sklo, abyste dostali ven přebytečné množství vzduchu. Takto necháte soupravu 10 minut působit, a po této době stříkačku zase stlačíte, abyste lepidlo dostali do celé praskliny. Po 20 minutách pak soupravu ze skla úplně sejmete a použijete nožík pro odstranění přebytečného lepidla. Zbývá vám už jen polít místo zbývajícím lepidlem a zahladit.
Postup je velice jednoduchý a ačkoliv může být použití u jednotlivých přípravků různé, princip je u všech sad v podstatě stejný. Po aplikaci takovéto sady vám pak zbyde na okně přehlédnutelný důlek. Výsledek je více než uspokojivý. Jedinou limitací takové sady jsou pak rozměry praskliny, kdy velké už touto sadou neopravíte. Podobné sady používají také profesionálové, kteří si dovedou poradit i se složitějšími případy a většími prasklinami, ty ale stojí kolem 30 000 korun.
Také čtěte
A co nám říká zákon o poškození čelních skel? Dle zákona nesmí být prasklina na čelním skle ve 30 centimetrovém pásu před volantem. Jedná se o místo, jehož spodní strana se nachází 30 cm od dolní části a horní strana 30 cm od horní části čelního skla, dále levá boční strana se nachází 15 cm od bočního sloupku a pravá strana 15 cm od středu čelního skla. Dále v případě hvězdicové praskliny činí povolený průměr praskliny maximálně 25mm. Pokud prasklina zasahuje do zmíněného pásma, nelze sklo opravit ale musí být vyměněno. Za prasklé sklo navíc hrozí ve správním řízení pokuta až 10 tisíc korun a 5 trestných bodů. Dle zákona tato sankce hrozí v okamžiku, kdy je prasknuté nebo poškozené místo v dosahu stěračů.