První generace Opelu Astra se na automobilový trh dostává již v roce 1991. Víte, jaké karoserie Astry řady F Opel vyráběl a kolik existovalo motorizací?
Opel Astra F (1991 - 1998)
Články na téma historie značky Opel:
- Opel Astra F - právě čtete
- Opel Astra G
- Opel Astra H
- Opel Astra J
- Opel Astra K
Veleúspěšný Opelu Kadett a řadu jeho pěti generací nahradila v roce 1991 Opel Astra. Právě proto Astra nezačíná prvním písmenem z abecedy, ale až písmenem F, jelikož Kadett končil písmenem E. Na začátku devadesátých let se do popředí dostává důraz na bezpečnost cestujících ve vozidle. Astra nebyla pozadu a poprvé ve svých vozech představila, dnes již běžné, předpínače bezpečnostních pásů. Astra se svou cenou i vzhledem dokázala trefit do vkusu mnoha běžných občanů a možná i proto se jich do roku 1998 vyrobilo přes 4,12 milionů kusů i proto si zaslouženě drží prvenství v nejprodávanějším modelu své značky.
V roce 1994 byla Astra omlazena. Její facelift výrazně změnil přední masku, světla, blinkry, zrcátka a Astra mimo jiné získala čtyřramenný volant s airbagem. Sportovní verze Astry F jsou třídveřové hatchbacky s označením GSI nebo GT. GSI mělo motory s typovým označením C18XE o objemu 1.8 16V a výkonu 92 kW/125 PS, dále pak C20NE o objemu 2.0 s výkonem 85 kW/115 PS a v neposlední řadě se pak Astra F GSI C20XE o obejmu 2.0 16V s výkonem 110 kW/150 PS. Verze GT poznáte podle nápadné červené linky na náraznících a bočních lištách a podle červených doplňků. Astra F GT měla sportovní sedačky, lazenou koncovku výfuku, tříramenný volant a nízkoprofilové pneumatiky.
Motorizace Opel Astra řada F
Automobilka Opel ve své době vytvářela širokou škálu především benzinových motorů, raritou pro devadesátá léta byla i speciální edice Opel Astra F Impuls, která byla vybavena místo spalováku elektromotorem, který dodávala firma Zebra. Impuls se vyráběl hned ve dvou verzích. Verze Impuls 2 disponovala kapacitou 15 kWh (akumulátor NiCd) a motorem o výkonu 45 kW. Dojezd této elektrické Astry byl 80 km. Druhou verzí byl Impuls 3 s kapacitou 26 kWh (akumulátor NaNiCl), motorem o výkonu 42 kW a dojezdem 140 km.
Označení motoru | Zdvihový objem | Výkon | Točivý moment | Typové označení motoru |
---|---|---|---|---|
1.4 | 1388 cm³ | 44 kW/60 PS/5200 ot. | 103 Nm/2800 ot. | X14NZ |
1.4 | 1388 cm³ | 44 kW/60 PS/5600 ot. | 103 Nm/2600 ot. | C14NZ |
1.4 | 1388 cm³ | 60 kW/82 PS/5800 ot. | 113 Nm/3400 ot. | (1,4Si) C14SE |
1.4i 16V | 1388 cm³ | 66 kW/90 PS/6000 ot. | 125 Nm/4000 ot. | X14XE |
1.6 | 1598 cm³ | 52 kW/72 PS/5000 ot. | 128 Nm/2800 ot. | X16SZ |
1.6 | 1598 cm³ | 55 kW/75 PS/5200 ot. | 125 Nm/2800 ot. | X16SZR/C16NZ |
1.6si | 1598 cm³ | 74 kW/100 PS/5800 ot. | 135 Nm/3400 ot. | C16SE |
1.6 16V | 1598 cm³ | 74 kW/100 PS/6200 ot. | 148 Nm/3500 ot. | X16XEL |
1.8i | 1796 cm³ | 66 kW/90 PS/5400 ot. | 145 Nm/3000 ot. | C18NZ |
1.8i 16V | 1796 cm³ | 85 kW/115 PS/5400 ot. | 168 Nm/4000 ot. | C18XEL |
1.8i 16V | 1796 cm³ | 85 kW/115 PS/5400 ot. | 170 Nm/3600 ot. | X18XE |
1.8i 16V | 1796 cm³ | 92 kW/115 PS/5400 ot. | 168 Nm/4800 ot. | C18XE GSI |
2.0 | 1998 cm³ | 85 kW/115 PS/5200 ot. | 170 Nm/2600 ot. | C20NE GSI |
2.0 16V | 1998 cm³ | 100 kW/136 PS5600 ot. | 188 Nm/3200 ot. | X20XEV GSI |
2.0 16V | 1998 cm³ | 110 kW/150 PS/6000 ot. | 196 Nm/4800 ot. | C20XE GSI |
2.0 16V Turbo | 1998 cm³ | 150 kW/204 PS/5600 ot. | 280 Nm/2400 ot. | C20LET 200TS (Pouze pro Jihoafrickou republiku) |
Astra se vyráběla pod koncernem General Motors Company. Výrobu pro evropský trh zaštiťoval Opel. Pro jiné trhy existovali i jiné automobilky, které výrobu Astry prováděly. Ve Velké Británii se například prodávalo pod názvem Vauxhall Astra, v Austrálii a na Novém Zélandu byl Holden, v Jižní Americe Chevrolet, a v Jihoafrické republice Optima.
V případě, že jste chtěli v devadesátkách cítit vítr ve své trvalé, firma Bertone vám tohle u Astry umožnila. Třídveřový kabriolet s elektronicky stahovatelnou střechou, koženým interiérem a motorem o objemu 2.0 a výkonu 85 kW/115 PS byl pro vaše letní radovánky jako stvořený.
Motor | Zdvihový objem | Výkon | Točivý moment | Typové označení |
---|---|---|---|---|
1.7 | 1688 cm³ | 42 kW/57 PS/4600 ot. | 105 Nm/2400 ot. | 17YD |
1.7 | 1688 cm³ | 44 kW/60 PS/4600 ot. | 105 Nm/2400 ot. | 17DR |
1.7 | 1700 cm³ | 50 kW/68 PS/4500 ot. | 132 Nm/2400 ot. | X17DTL (TD) |
1.7 | 1688 cm³ | 60 kW/82 PS/4400 ot. | 168 Nm/2400 ot. | TC4EE1/X17DT (TDS) |
Zdroj médií: Wikimedia Commons.