Muskův tunel má být odpovědí na dopravní zácpy. Namísto toho ji sám způsobil

15. 2. 2022 4 min. čtení Elektromobilita

Řešení někdy zoufalých dopravních situací, ke kterým ve velkých městech dochází, není snadné. Elon Musk před časem přišel s tunelem tak akorát velkým na jedno auto, který má zkrátit čas potřebný k dopravě mezi dvěma místy. Začíná se ale ukazovat, že řešení je to minimálně diskutabilní.

Muskův tunel má být odpovědí na dopravní zácpy. Namísto toho ji sám způsobil

Musk objevil Ameriku. A vylepšil ji

Podzemní tunely nejsou nic nového. Používají se tisíce let a ve městech mají obří výhodu v tom, že dopravu jednoduše svedou pod zem, kde může v klidu proudit. Musk vlastně nic nového nevymyslel - vzal známý koncept, zmenšil ho a zefektivnil proces ražení tunelu. Menší tunel znamená menší objem zeminy, se kterým je třeba si nějakým způsobem poradit a náklady jsou tak oproti například pražské Blance skutečně daleko menší. Ačkoliv ano, uznáváme, že "argument Blankou" v tomto případě kulhá na obě nohy a to z vícero důvodů.

Mapka LVCC Loop

Americký vizionář svoji myšlenku prosadil v Las Vegas, kde jeho firma The Boring Company vybudovala Las Vegas Convention Center Loop (LVCC Loop), což jsou tři stanice, které spojují dva tunely (každý pro jeden směr). V podstatě je to jen takový malý dopravní systém pro jedno výstaviště, zato ale dost rozsáhlé. Zhruba 2,7 kilometru dlouhou vzdálenost lze tunelem překonat během dvou minut, zatímco po povrchu by to bylo na tři čtvrtě hodiny chůze.

Jen pro Tesly

Aby vše fungovalo musí být s 3,8 metru širokým tubusem kompatibilní i auto. V případě tunelů od The Boring Company jsou to zatím jen Tesly, které navíc řídí člověk (vyškolený řidič). V budoucnu se má Tesla protáhnout tunelem sama díky senzorům a Autopilotovi, čemuž nemám problém věřit - automobilka má nejpokročilejší systém autonomního řízení na světě. Utopická je zatím spíše rychlost - koncept počítal s 240 km/h, reálně se teď v tunelu jezdí asi 60 km/h, což je ale pořád solidní tempo přepravy po městě.

Diskutabilní bezpečnost

Možná se ptáte - kde je tedy problém? Máme relativně levný tunel, o který mimochodem projevila zájem i některá kasina a hotely v Las Vegas. Myšlenka je taková, že časem povede skrz centrum města, a dokonce i na letiště.

Vegas Loop

Největší trabl celého projektu se zdá být bezpečnost. Představte si, že pojedete tunelem, který je tak úzký, že stěží můžete otevřít dveře auta a pohodlně vystoupit. Bezpečnost tubusů má být sice zajištěna pomocí hasicích systémů a ventilace, nicméně v případě požáru by byl útěk do bezpečí velmi obtížný. Chápeme sice, že elektromobily skutečně hoří statisticky méně než klasické spalováky, na druhou stranu, když už elektromobil chytne, je k jeho uhašení třeba obrovského množství vody, případně jiných hasebních prostředků.

Velký problém představuje požár elektroauta

Nejhorší scénář

V černém scénáři by se tak prostor velmi rychle začal plnit teplem a lidé by v panice museli obíhat při útěku auta. Nastal by doslova boj o život a například člověk na vozíčku by byl prakticky bez šance. Nedá mi to a musím v souvislosti s LVCC Loop zmínit požár lanovky v Kaprunu, kde se tubus tunelu stal rovněž smrtící pastí. Mám obavy, že pod Las Vegas by to dopadlo podobně. A i kdyby se podařilo včas všem utéci, co pak? Pořád máme tunel plný aut, kde se oheň pravděpodobně velmi rychle rozšíří třeba na pět, deset, možná dvacet aut. Navíc je to požár elektrických aut, ke kterému se vlastně hasiči s těžkou technikou nemají jak dostat. Jak by se toto řešilo? Zaplavil by se celý tunel vodou? Nebo by se prostě počkalo třeba týden, až vše shoří? Co pak s tunelem, který prošel takovým peklem? Ani beton nevydrží vše a dlouhodobé vystavení prudkému žáru nevratně mění jeho vlastnosti. Stran bezpečnosti zkrátka existuje velké množství otázek, na které je třeba se ptát a hledat odpovědi. Do té doby je LVCC Loop jen pěkný experiment a dost možná pověstná slepá ulička.

Že je požár čistě hypotetický scénář, je sice pravda, ale na začátku se také tvrdilo, že je to lék na dopravní zácpy. Nikdo moc nepočítal s tím, že by k zácpě mohlo dojít v samotném tunelu, ale jak ukázalo video, které se objevilo na sociálních sítích, ani to není nereálné. Podle komentáře řidiče ve videu došlo k tomu, že byly z nějaké důvodu uzavřené jakési dveře... No, popravdě bych asi nebyl úplně klidný, sedět v onom autě a nakonec bych se rád nadechl čerstvého vzduchu na povrchu, kde je vždy kam utéct.

Zdroj info: Web, wiki, The Boring Company.
Zdroj médií: The Boring Company, Depositphotos, YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=hi9YzPDBZS8).

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?