Elon Musk znovu slibuje auta, která budou jezdit bez asistence řidiče. Dočkat se máme ještě letos

11. 7. 2020 2 min. čtení Aktuality

Inženýři americké automobilky Tesla mají před sebou těžký úkol. Generální ředitel, Elon Musk, během Světové konference umělé inteligence v Šanghaji přehrál své videoposelství. Nebylo až tak překvapivé, stejný plán ohlásil už před časem.

„Jsem přesvědčen, že v letošním roce budeme mít základní funkce autonomního řízení stupně pět. Nebrání tomu žádné zásadní problémy.“ řekl Musk. Pro představu, stupeň 0 v případě překážky na silnici pouze varuje, ale nijak nezasáhne. Stupeň 5 pak znamená, že volant v autě už ani nebude potřeba. Jako cestující tak pouze zadáte cíl a auto vás samo odveze.

Asociace automobilového v roce 2014 definovala stupně automatizace 0 až 5

·         Stupeň 0 – bez automatizace, automatický systém pouze varuje, ale neovládá vůz

·         Stupeň 1 – asistence řidiče („hands on“), adaptivní tempomat, aktivní parkovací asistent – řidič musí být schopen kdykoli řídit.

·         Stupeň 2 – částečná automatizace („hands off“), automat řídí, zrychluje i brzdí, – řidič stále kontroluje činnost systému

·         Stupeň 3 – podmíněná automatizace („eyes off“), v definovaném prostředí za ideálních podmínek do 60 km/h se řidič nemusí věnovat řízení – musí být připraven převzít řízení v časovém limitu, který stanoví výrobce

·         Stupeň 4 – vysoká automatizace („mind off“). S výjimkou vysoce nebezpečného prostředí (nebezpečné počasí) řídí automat a řidič nezasahuje.

·         Stupeň 5 – plná automatizace – automat řídí do libovolného legálního cíle, řidič (nyní už jen cestující) zadá cíl.

Podle webu The Next Web, který se zabývá moderními technologiemi, je Muskovo tvrzení zcela nereálné. „Aktuální vozy značky Tesla nejsou vůbec blízko tomu, aby se mohly řídit samy“, dodává web. Následně také upozorňuje na zavádějící jména, kterými Tesla nazývá své asistenční systémy.  Autopilot nebo paket Full-Self Driving zní lákavě, ale reálně jsou jen na druhém stupni autonomního řízení. Některé majitelé, už bourali právě kvůli tomu, že až moc spoléhali na Autopilota. Ostatně i Tesla sama varuje uživatele, že musejí být připraveni kdykoliv převzít řízení.

Pokud by tedy automobilka už letos přišla s autonomním řízením pátého stupně, předběhla by všechny výrobce aut, kteří vyvíjí automobily se stejným „mindsetem“, v čele například Mercedes, či Volvo, přičemž jsou jejich systémy stále jen v testovací fázi. Musk sice obvykle splní to, co slíbí, ale někdy to je dost se zpožděním. A stále je třeba brát v potaz legislativu, která není připravena na auta, která jezdí sama.

Zdroj médií: Flickr

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?