PRÁCE 🧰

Jaká je účinnost spalovacího motoru? A co ji ovlivňuje?

6. 10. 2020 2 min. čtení diskuze (0) Technologie

Jako každý stroj, i spalovací motor má určitou účinnost nebo chcete-li efektivitu. Ta nám udává, kolik z chemické energie paliva se přemění na mechanickou práci. U elektromotorů se můžeme pohybovat i kolem 95 %, ale věděli jste, že spalovák nezvládá ani polovinu?

Z logiky věci nemůže být účinnost nikdy 100%. K nějakým ztrátám bude docházet jednoduše vždy. A jaké ztráty máme na mysli? Tak třeba třením - pístní kroužky se otírají o stěny válců a tím přímočarý pohyb pístu malinko brzdí a přeměňují jeho kinetickou energii na teplo. Pak tu máme ložiska - i ta opravdu kvalitní budou vždy nějaký odpor pohybu klást. A v neposlední řadě je tu palivo, které se ne vždy spálí dokonale a jeho část tedy přijde vniveč. Těch ztrát jsou v celém motoru desítky. Žádná z nich není nijak zásadní, ale dohromady srazí celkovou účinnost na nějakých 30-40 % v případě moderních pohonných jednotek.

Zbytečné teplo

Co si tedy z výše uvedeného vzít? Že zhruba dvě třetiny až tři čtvrtiny energie paliva se přemění primárně na teplo a ten zbytek je to, co pohání náš vůz. Žádná sláva, co? Z každé desetikoruny, kterou investujete do paliva, se dočkáte "zhodnocení" zhruba tří až čtyř korun. Tím ale nekončíme, to je jen motor! Další ztráty připočtěte převodovce, odporu ložisek kol, pneumatik... A pak tu máme aerodynamický odpor, který se zvyšuje dokonce s druhou mocninou rychlosti... Nějaká energie také musí pohánět veškerou elektroniku v autě a pokud tedy vše započítáme, zjistíme, že průměrný vůz se spalovacím motorem přenese na silnici kolem 20 % chemické energie obsažené v palivu.

Benzín

Dá se efektivita ovlivnit? Moc tomu nepomůžete

Jenže co s tím? Dá se to nějak ovlivnit? Ztráty minimalizovat a naopak zvednout účinnost? Už z principu funkce spalováků není možné efektivitu nějak zásadně zvednout. Pokoušejí se o to v poslední době japonské automobilky, ale je to běh na dlouhou trať a ve výsledku se bude jednat o dost odlišné motory od těch, které používáme v současné době. Co můžete udělat, je starat se o svůj vůz. Kvalitní olej a jeho včasná výměna pomůže snížit ztráty třením. Tankování kvalitního paliva může také trochu pomoci. Hučící ložisko kola značí nějaký odpor v této komponentě, což opět spotřebu zvyšuje, proto je dobré udržovat podvozek v perfektním stavu. To platí pro zavěšení kol jako celek - i stav tlumičů a geometrie má vliv na přenos energie na vozovku. Nad hodnotu, kterou měl motor jako nově vyrobený a zajetý, se ale prakticky nemáte šanci dostat. Samostatnou kapitolou jsou pak elektromobily (ačkoliv to už se dostáváme hodně mimo téma článku) - často uváděná účinnost 95 % u elektromotorů není zdaleka finální a není to tedy tak růžové, jak se může na první pohled zdát. I tak jsou na tom ale auta na baterky daleko lépe než ta se spalováky.

Zdroj médií: Pxhere.

Podobné články