Jak vybrat správné startovací kabely?

6. 9. 2022 5 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Pomocníci startu Startovací kabely Auto-moto baterie a nabíjení

Nejen zimní měsíce, ale i časté starty dávají zabrat akumulátorům automobilů. Ty se mohou dostat za kritickou mez nabití, pod kterou pak nenastartují. V takové chvíli se hodí mít ve voze startovací kabely a my vám potadíme, jak vybrat ty správné.

Jak vybrat startovací kabely

Články na téma startovací kabely:

  1. Jak zapojit startovací kabely
  2. Návod na startování auta přes kabely
  3. Jak vybrat startovací kabely - právě čtete
  4. Jak použít startovací kabely

Průřez vodiče je zásadní

Pozor! Nejsou kabely jako kabely. Ty nejlevnější sice mohou nastartovat malé městské vozítko s benzinovým tříválcem, ale s velkým dieselovým motorem mohou mít problém. Nevyplatí se tak nakupovat podle síly kabelu, ale spíše podle hmotnosti. On totiž i kabel, který má tři centimetry v průměru, může ukrývat uvnitř jen tenoučký vodič a zbytek může být izolace. Ta je lehká, ale na kovovém vodiči hmotnost nijak ušetřit nelze. Obecná rada tedy je, že těžší kabel s větším průřezem bude při stejném materiálu vždy kvalitnější. Pro benzínové motory volte kabely s minimálním průřezem 16 mm2 a pro nafťáky pak 25 mm2 a více. 

Jak vybrat startovací kabely podle délky?

Druhým důležitým faktorem je délka. Optimum je pět metrů, najdete ale startovací kabely i třímetrové, což už je tak trochu na hraně. Ne vždy je přístup k nehybnému autu optimální a baterie je občas umístěna dost nešťastně. 

Startovací kabely v nabídkách e-shopů

A jak tedy postupovat, když se vozu nastartovat nechce? Předně je třeba dnešní vozy s katalyzátory neroztlačovat. U velkých vozů nedoporučujeme je ani tahat na laně. SUV o hmotnosti dvě a půl tuny je bez posilovačů prakticky neřiditelné a hrozí, že bude řidič namísto nové baterie řešit "nový předek" takového auta. 

Postup při startování "mrtvého vozu"

Pokud seženete jiné auto s funkční baterií, zajeďte co nejblíže k otevřené kapotě "mrtvého vozu" a vypněte motor. Poté je třeba nejdříve zapojit svorku na kladný pól (+) vybitého akumulátoru a poté kladný pól toho nabitého. Následuje záporný pól (-) nabité baterie, který propojte s kostrou vybitého vozu, ne přímo na baterii. Nedaleko od akumulátoru by měl být proto určený a označený bod. Nastartujte motor nabitého auta a počkejte, až se otáčky ustálí. Následně zkuste nastartovat i vůz vybitý. Pozor, nemusí chytnout na poprvé a proto nestartujte příliš dlouho. Kabely se začnou vlivem vysokého průtoku proudu zahřívat a je dobré dělat mezi pokusy o nastartování přestávky.

Ve chvíli, kdy vůz s vybitou baterií nastartuje, odpojte kabely přesně v opačném pořadí. Rozhodně však nevypínejte motor, je nutné s autem minimálně půl hodiny až hodinu jezdit, aby se akumulátor dobil alternátorem. Pokud toto neuděláte, budete muset startovat přes kabely znovu.

Zdroj médií: flickr.

Podobné články