Co zkontrolovat na autě před cestou na dovolenou?

6. 6. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Porucha na dovolené může udělat z příjemně stráveného času takové malé peklíčko. Odtah, servis, výdaje, řešení logistiky a nouzového ubytování v cizí zemi, to všechno si můžete "užít". Proto není od věci preventivně na autě zkontrolovat pár věcí a minimalizovat riziko, že k něčemu takovému dojde.

Kontrola tlaku v pneumatikách

Články na téma dovolená autem:

  1. Co přibalit do auta před odjezdem na dovolenou?
  2. Dovolenou v Česku upřednostní o třetinu více lidí než loni
  3. Mezinárodní řidičský průkaz: jaký mít s sebou třeba do Albánie?
  4. Spaní v autě není v některých zemích povolené
  5. Kontrola auta před dovolenou - právě čtete
  6. Jak na nevolnost v autě
  7. Jídlo na cesty autem
  8. Autokempy v ČR: Jaké navštívit? - již brzy
  9. Jaký vůz je vhodný na spaní v autě? - již brzy

Pneumatiky

Tohle by měla být samozřejmost, ale pro mnoho řidičů není. Podívejte se proto, jak moc jsou gumy sjeté. Neřešte pouze střed, ale celou plochu běhounu. V případě některých závad se může stát, že vnější okraj a prostředek bude jako nový, ale extrémně rychle se sjíždí vnitřní hrana, která je schovaná v podběhu. Ta se při delší jízdě po dálnici prošoupe až na plátno, to po pár kilometrech povolí a je po srandě. Tohle je dobré řešit minimálně měsíc dopředu, ať se před dovolenou vyléčí příčina.

Stejně tak zkontrolujte tlak v pláštích. Pojedete naložení, takže je klidně malinko přefoukněte. Tabulka s hodnotami bývá na krytu nádrže zevnitř, na A nebo B sloupku u řidiče. Vítěznou taktikou je jednoznačně jízda na jistotu - s rezervou v kufru. I kdybyste měli vzít o krabici řízků a dvě paštiky méně, plnohodnotné náhradní kolo je v případě defektu daleko za hranicemi to nejcennější, co můžete v kufru mít. Jestli na něj v autě není místo, klidně ho zabalte do potravinářské fólie a umístěte na dno zavazadlového prostoru.

Brzdy

Když už jste ohnutí k těm kolům, koukněte ještě na brzdy. Jak jsou na tom destičky a kotouče? Chystáte-li se překonávat Alpy, či jiné evropské velehory, měly by být sakra ve formě. A taky možná stojí za to zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny, eventuálně ji nechat v servisu vyměnit za novou. Což by mělo mimochodem proběhnout co dva roky, maximálně tři.

Olej

Nedostatek maziva, případně s tím spojené fatální závady taky řešit na dovolené tak úplně nechcete. Proto je dobré zkontrolovat hladinu oleje a pro jistotu s sebou minimálně litr toho správného mít. Taky si dopředu spočítejte, kolik toho najezdíte, než se vrátíte domů. Může se totiž snadno stát, že přejedete interval výměny, v takovém případě je ideální udělat výměnu rovnou před odjezdem. S čerstvým olejem bude pro motor dlouhá cesta rozhodně příjemnější. Pokud víte, že krom paliva vůz konzumuje mazivo, počítejte s tím a cestou dělejte zastávky na kontrolu a dolití.

Kontrola chladiče

Chlazení

Je dobré mít v cajku chladicí soustavu. Ta přeci jen dostane docela záhul, když se bude plně naložený vůz škrábat do kopců ve čtyřicetistupňových vedrech. Tady nelze doporučit nic jiného, než preventivní výměnu chladicí kapaliny (pokud už si to její stav žádá) a kontrolu v servisu.

Akumulátor

U nás selhávají autobaterie především v zimním období za tuhých mrazů, ty které už to mají jo nahnuté, tak odejdou s prvními chladnými rány na podzim. Jenže ani delší stání ve vedrech bateriím nesvědčí. Není tak výjimkou, že namísto odjezdu z dovolenkové destinace přijde překotné shánění nové baterie, nebo aspoň někoho, kdo by měl startovací kabely. Akumulátor se dá poměrně spolehlivě proměřit a zjistit, jak moc je ve formě. Většina autoservisů to umí, eventuálně se dá koupit i přímo na toto určená zkoušečka (tester autobaterií).

Filtry

Olejový filtr se řeší s výměnou oleje, ale co ty ostaní? Teď máme na mysli především vzduchový, který, pokud je ucpaný, může mít na svědomí vyšší spotřebu a zhoršení výkonu. A přitom není nijak drahý a jeho výměna zabere většinou jen chvíli. Stejně tak výměna kabinového filtru klimatizace. Ten může mít na svědomí snížený výkon klimošky a nepříjemný, zapáchající vzduch v autě.

Stěrače

Tady asi není moc co vysvětlovat - pokud při setření skla na něm zůstává voda, rovnou vyměňte gumičky. Jestli se ramínka hýbou neochotně, rozhýbejte je s pomocí spreje WD-40. Dbejte ale na to, aby se tento prostředek nedostal tam, kam nemá.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?