Čím tahat obytný přívěs aneb jaké auto zvolit?

24. 5. 2021 6 min. čtení Tipy a rady

Pakliže patříte k těm, kteří mají doma obytný přívěs, nebo ho chtějí pořídit, dost možná hledáte i vhodné auto k němu. Ono totiž ne každý vůz se tak úplně na tahání obytňáku hodí.

Jaké auto na tažení obytného přívěsu?

Možná je na úvod nejlepší si trochu shrnout požadavky na auto, které má tahat obytný přívěs. V první řadě bychom doporučili vyhnout se malým a lehkým autům (ono to jde obvykle ruku v ruce). Na dálnici při vyšší rychlosti se může vítr do přívěsu opřít a velice snadno tím rozhodit i stabilitu vozu. V takovém případě dost pomůže právě těžší auto, které má ideálně i velký rozchod a rozvor kol.

Dalším důležitým faktorem je výkon motoru a jeho charakteristika. Zde mají výhodu naftové agregáty, které obvykle disponují vyšším krouticím momentem, což se při tahání obytňáku opravdu hodí. Rovněž přijde možná k užitku i pohon všech kol. Třeba pokud se chcete občas s přívěsem dostat někam dál mimo zpevněné komunikace, ale třeba i po deštivém víkendu nebo pro odjezd z rozbahněného kempu. Napomůže to taky lepším rozjezdům na silnici, kdy budou v záběru i zadní, zatížená kola.

Inzeráty vozů vhodných k tažení obytného přívěsu

V našem výběru se budeme částečně řídit i podle doporučení ankety Towcar of the Year, kterou každoročně vyhlašuje britský Caravan and Motorhome Club, tedy v podstatě autorita v oboru.

Škoda Octavia

Nečekané, že? Oktávka je dost univerzální auto, jakkoliv jsme v našem testu měli i dost výtek. S dvoulitrovým TDI umí být dynamická a v případě potřeby i úsporná. Hodí se spíš na lehčí přívěsy, přeci jen to zas tak velké kombi není, jakkoliv exceluje obřím zavazadlovým prostorem. Kdo nechce značku Škoda, může s klidem sáhnout třeba po dlouhém Seatu Leon.

Škoda Superb

Možná si říkáte, že sem cpeme zbytečně moc škodovek... Je to pravda, ale on ten Superb je opravdu skvělé auto. Pohodlné, prostorné, se správným motorem o dost svižné a nedáte za něj nějakou astronomickou sumu. Stejnou službu udělá i Volkswagen Passat, ale ten má zase o dost nudnější design. Zůstaňte ale při zemi s přívěsem, opět to bude spíš pro ty lehčí, Britové doporučují do hmotnosti 1 400 kilogramů.

Kia Sorento

Tenhle Korejec už je trochu cvalík, ve čtyřkolce a s naftovým motorem 2.2 CRDi je jeho pohotovostní hmotnost 1852 kilogramů. Pokud vás nešlehne z tragicky pomalého stop-start systému a nešikovně umístěných držáků na pití pro pasažéry vzadu, budete se Sorentem spokojeni. Utáhne i větší přívěs, kde už ale logicky narazíte na výkonové limity motoru. 148 kW není málo, ale holt poznáte, že za sebou něco těžkého táhnete.

Volkswagen Touareg

Se šestiválcem V6 3,0 TDI o výkonu 210 kW si Touareg poradí s lecčíms. Ostatně brzděný přívěs můžete zapřáhnout i o hmotnosti 3,5 tuny. Uvnitř je opravdu hodně místa a pohodlí, na dovolenou s obytňákem je to ideálka. Překvapit ale umí v terénu, kde jsou jeho schopnosti nadprůměrné (v kategorii velkých SUV).

Land Rover Defender

"Defíka" si asi koupí spíš ti, kteří s přívěsem dojedou na místo a pak podnikají výpravy po okolních nezpevněných komunikacích a terénech. Jezdit s ním jen po silnicích je trochu škoda, když se jedná o auto stavěné i na drsnější podmínky. Je to auto trochu svérázné a některými prvky umí dost překvapit. Třeba ty boxy pro náklad, které jsou připevněné z vnější strany auta. Jestli je to praktické, toť otázka, rozhodně je to dost neobvyklé, stejně jako třeba malá stropní okénka.

Toyota Land Cruiser

Není rychlý, nepřetéká technologiemi, nehýčká nějak přehnaně posádku, není obratný, není úsporný, ale je věčný. Toyota předepisuje pro tohle auto přísný servisní plán, ale při jeho dodržování vás tohle auto přežije. A možná i vaše děti. Ne nadarmo používají nejrůznější teroristické organizace (vedle Toyoty Hilux samozřejmě, ale kdo v ISIS něco znamená, jezdí Land Cruiserem) a dobře vědí proč. Tohle auto si poradí i v terénu, zvládne brody, přejíždění intervalů výměny oleje (v benzinové variantě, s naftovou to nezkoušejte). Na tahání přívěsů bude skvělý, limitovat vás může snad jen výkon, který u v Evropě prodávaných variant není nijak oslnivý. 

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?