Bezpečnostní pásy v autě

11. 8. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Sedneme do auta a zapneme si bezpečnostní pás, když tak neuděláme, dostaví se většinou akustické upozornění. Jakou cestu ale musely pásy ujít až do současné podoby bezpečnostního prvku?

Bezpečnostní pás

Už u prvních automobilů se myslelo na bezpečnost posádky, a tak se začalo experimentovat. Co se týká bezpečnostních pásů jako vynálezu, je s nimi spojován George Cayley. Ačkoli nutno podotknout, že se stále nejednalo o takovou podobu pásů, jako je známe v současné době.

Ten, kdo ale skutečně přišel s podobou bezpečnostního pásu byl Louis Renault, který přinesl na trh pětibodový pás. Později se z jeho vynálezu odpíchlo Volvo a vynalezlo tříbodový pás. Tedy takovou podobu, kterou známe dnes v moderních automobilech. Pás jde křížem přes tělo do oblasti boků, odkud vede přes pánev do upínače, kam se přichytává. Z pásů se stal standard. Přitom to byla Austrálie, která rozhodla, že se bezpečnostní pás stane součástí povinné výbavy. Další země se začaly po čase přidávat.

V Česku začala platit v šedesátých letech vyhláška, která nařizovala použití pásu na předních sedačkách, ale pozor, jen na komunikaci mimo obec. Povinnost poutat se na všech sedadlech přišla až o deset let později. A teprve o dalších pár let déle přišla povinnost se poutat vždy, tedy i ve městě.

Správné nastavení pásu je žádoucí

Samozřejmě, pokud jezdíte jedním autem, máte to vše v malíku. Ale pozor i když si půjčíte jiné auto, nezapomeňte si jako první upravit pás. Ten by vás za žádnou cenu neměl škrtit kolem krku. Spodní část musí vést přes pánev a ne přes bříško, a tak si nastavte i tento parametr, abyste zajistili plnou bezpečnostní funkčnost pásu.

Jakmile konec pásu zaklapnete do kotvy, je hotovo. Pokud tak neuděláte, ozve se akustické upozornění, které se s nastupujícím časem zvyšuje a začíná být nepříjemné. U některých aut, především těch moderních, může dojít až k zastavení automobilu.

Následky nepoužití bezpečnostních pásů

Vzhledem k tomu, že se lidské tělo při nárazu mění v doslova těžkou třítunovou věc, je snadné si uvědomit co vše se v takovém okamžiku může stát. Poraněním hlavy to začíná, v úvahu ale musíte vzít i airbagy, které při nárazu vyletí a nepřipoutaného člověka mohou v důsledku toho ještě více poranit. Velmi nebezpeční mohou být i nepřipoutaní cestující vzadu, kteří se nárazem mohou vymrštit dopředu a zranit ostatní. 

Častými zraněnými jsou tedy různém zlomeniny, vnitřní krvácení, poranění vnitřních orgánů a v nejhorším případě i zlomený vaz. Nepřipoutaný člověk častokrát může vyletět skrz čelní sklo a jeho zranění jsou o mnohem vážnější, než kdyby připoutaný byl.

Jak to upravuje česká legislativa

Jestliže vyrazíte na cesty a nebudete připoutáni pásem, pak vám hrozí pokuta, neboť se dopouštíte dopravního přestupku. Pokud vás zastaví hlídka a zjistí tuto skutečnost, pak vám na bodovém kontu přibydou tři body a kromě toho samozřejmě finanční postih. 

Řidiči by měli pamatovat, že je jejich povinnost informovat spolucestující, aby se připoutali. Pokud tak neučiní, za jejich chování nenese odpovědnost. To ale neplatí, pokud ve voze cestují nezletilé osoby, v tom případě za ně nese odpovědnost.

Speciální případy

Samozřejmě existují momenty, kdy se připoutat nejde tak standardně. Jedná se v první případě o těhotné ženy, které by měli v autech využívat speciálních pásů. Ve vyšším stádiu těhotenství může být klasický pás pro ženu a plod nebezpečný, obzvlášť stane-li se dopravní nehoda. Klasický pás se v tu chvíli stává nebezpečným, protože pří nárazu vyvíjí nesmírný tlak na břicho a dítěti se v děloze může něco stát, proto je nutné v obchodě pořídit pás určený pro těhotné ženy. Investice je to pravda vyšší, standardně je pořídíte od 800 do 1600 korun, ale na druhou stranu budete mít jistotu, že se miminku nic vážného nestane.

Druhou variantou, pro které nebude vhodný klasický automobilový pás, jsou zvířata. Ta se podle zákona nesmí pohybovat volně po prostoru auta, a tak je nutné je zabezpečit. Nejjednodušší co můžete pořídit je postroj pro pejska, který se následně snadno přichytne do upínače klasického pásu. Pes by měl být vždy vzadu, a pokud si nechcete ničit potahy sedaček, pak volte vhodnou deku nebo ochrannou podložku. Pokud vám přeprava uvnitř auta nevyhovuje, pak volte klec, kterou můžete dát do kufru. 

Zdroj médií: Pixabay
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články