PRÁCE 🧰

Výměna palivového filtru – jak často ji provádět?

10. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Palivový filtr je často opomíjený, bohužel. Spousta řidičů ho mění až ve chvíli, kdy se začne projevovat jeho nedostatečná propustnost. Přitom to není žádná drahá komponenta a výměna nezabere celý den.

Palivový filtr a jeho výměna – jak často ji provádět?

Články na téma palivový filtr:

  1. Jak často měnit palivový filtr?
  2. Ucpaný palivový filtr a jeho výměna
  3. Palivový filtr a jeho výměna – jak často ji provádět? - právě čtete

Úlohou palivového filtru je zajistit, aby benzín nebo nafta jdoucí přes vstřikovače do motoru, měly požadovanou čistotu. To znamená, aby v palivu nebyly nečistoty, které bohužel jsou celkem běžné.

Proč musíme filtrovat palivo?

Moderní motory s přímým vstřikováním mají vstřikovače velmi jemné. Rozprašují tak, že tvoří prakticky mlhu, aby došlo k co nejlepšímu promíchání paliva se vzduchem a vznikla homogenní směs. Pakliže palivo nemá potřebnou čistotu, může docházet jednak k poruchám vstřikovačů, které nejsou schopny dokonale rozprašovat, ale zároveň jsou nečistoty hrozbou při spalování směsi. Jakákoliv pevná částice hoří hůře než palivo samotné, takže má tendence se rozžhavená doslova napéct na cokoliv kovového. Tím mohou být právě i vstřikovače, případně pístní kroužky, turbo… A vznikají tzv. karbonové úsady, což jsou zuhelnatělé zbytky nečistot v palivu, které urychlují opotřebení motoru.

Zdrojem nečistot však nemusí být jen palivo samotné. Nezřídka se stává, a to byl případ třeba první generace motorů TDCi od Fordu, že v případě horší mazivosti nafty začne palivové čerpadlo generovat miniaturní špony. Ty, pokud projdou filtrem, ohrožují vstřikovače. Velká spousta aut na to skutečně dojela a majitel musel řešit nákladnou repasi vstřiků. V některých případech dokonce několikrát po sobě, než někoho napadlo zkusit vyčistit kompletně celé palivové vedení, vyměnit filtr a vyčistit nádrž.

Jak poznat špatný palivový filtr?

Při opravdu už ucpaném palivovém filtru má motor problémy s dodávkou paliva. Naprosto typickým scénářem je dálniční jízda, kdy motor běží s vysokým zatížením, takže potřebuje benzínu nebo nafty trvale více než obvykle. Jenže přes ucpaný filtr se nestíhá palivo dostat v potřebném objemu, takže po chvíli se agregátu nechce do otáček, případně může dokonce vypnout. Řidič zastaví, chvíli pátrá po příčině, pak zkusí znovu nastartovat a jako by se nic nestalo, jede auto znovu skvěle. Tedy do chvíle, než se situace opakuje.

Dalším signálem, že by nebylo od věci filtr vyměnit, jsou již zmíněné vstřikovače a problémy s nimi. Pakliže začnou krátce po sobě vstřiky vykazovat zhoršenou funkci, nebo dokonce poruchu (horší chod na volnoběh, zvýšená spotřeba paliva, snížení výkonu motoru), je na místě jednak jejich repase, ale také výměna palivového filtru.

Jak často měnit palivový filtr

Automobilky už dnes ne vždy předepisují interval výměny palivového filtru. Pokud je však předepsaný, najdete ho v příručce k vozidlu. Obecně bychom doporučovali výměnu provést kolem 80 až 100 tisíc kilometrů nájezdu. Nejedná se o nic nákladného, palivový filtr na Škodu Fabii pořídíte za 1200 až 1500 korun. Rozhodně bychom však koupili originální díl, který bude mít ideální propustnost. Náhražky mívají obvykle nějakou univerzální filtrační vložku, u které není zaručeno, že bude dostatečně jemná a účinná.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články