PRÁCE 🧰

Test ojetiny Mercedes Benz B180 Blue Efficiency

5. 10. 2020 6 min. čtení diskuze (0) Testy Mercedes-Benz

MPV jsou oblíbené vozy především u lidí, kteří mají rodinu. Nabízejí velký zavazadlový prostor a nejsou příliš vysoké oproti moderním vozům typu SUV. Rozdíl je znát zejména na příznivé spotřebě. Vhodným kandidátem, který tohle splňuje, by mohl být testovaný ojetý vůz prémiové značky Mercedes Benz B180.

Mercedes Benz B180

První model Béčka vyjel z německé výrobní linky poprvé v roce 2005. Model B se vyrábí dodnes a to v druhé generaci, včetně prodělaných faceliftů. Od svého bratříčka původní třídy A, který kombinoval prvky hatchbacku a MPV jako první, se odlišovalo béčko v mnoha směrech - především bylo větší a dospělejší. Na první pohled se tak už nejednalo o vůz jen pro "důchodce".

Testované béčko měří na délku 4270 mm a má šířku 1770 mm. Sendvičová konstrukce, která se poprvé objevila právě u starého modelu A, zajišťuje lepší bezpečnost pro pasažéry v případě kolize. Při nárazu zepředu se motor zalomí směrem dolů, tím ochrání končetiny pasažérů. Výhodou zmiňované konstrukce je vysoký posez za volantem, a to ocení zejména lidé menšího vzrůstu - evokuje dojem, že člověk sedí na židli. Každý si tak snadno nalezne polohu za volantem, která mu bude příjemná. Vysoké sezení v autě má další výhody, například je lepší výhled ven na vozovku.

Mercedes Benz B180

Interiér a zavazadlový prostor

Interiéru dominuje praktičnost a využití kvalitních materiálů a komponentů, ostatně to už tak nějak člověk očekává od prémiové značky. Ve středové konzoli se nachází LCD barevná obrazovka, která není dotyková a systém se ovládá tlačítky. Potěší i středová loketní opěrka, která se ale nedá zvednout, pouze se posunuje dopředu nebo dozadu. Nedají se do ní schovat ani žádné poklady. Na druhou stranu velký odkládací prostor se nalézá u řadicí a brzdové páky, která je ve vozidle klasická - tedy ruční. Součástí interiéru v tomto konkrétním automobilu je také multifunkční volant. 

Testovaný vůz má také celkem slušnou výbavu. Nechybí ani vyhřívané přední sedačky. Součástí výbavy je automatická klimatizace, elektrická přední okna, parkovací senzory, bluetooth, ale mimo jiné i Blue Efficiency paket, který zahrnuje start/stop systém a aerodynamické vylepšení automobilu. Někteří jistě ocení i asistenta rozjedu do kopce, díky tomu se nebudou muset bát, že by jim auto uprostřed kopce nečekaně couvlo - já sama jsem ho využívala hojně. Pohodlné jsou i sedačky. Díky silnější tkanině vydrží dlouhá léta provozu bez výraznějšího opotřebení. Na dlouhé trase nehrozí, že by bolela záda, za což lze vděčit sezení, které má blíže k židli než ke křeslu.

Mercedes Benz B180

Co se týká prostoru na zadních sedadlech, toho je zde mnoho a nejen pro nohy, ale i nad hlavou. Jen je třeba nezapomínat na plastová záda předních sedaček, občas si o ně můžete omlátit kolena. Na druhou stranu mají tato záda výhodu, například pokud vozíte děti - dají se snadno očistit, a tak rychle se nepoškodí jako textilní látka. Zadní pasažéři musí bohužel oželet elektrická okna a jsou odsouzeni ke stahování kličkou. Avšak klimatizace v autě funguje parádně - pokud ji tedy pravidelně čistíte a doplňujete.

Uživatelé vozů kategorie MPV také ocení zavazadlový prostor, který má 458 litrů. Po sklopení všech sedaček lze dosáhnout prostoru o 2 tisíce litrů víc. Auto je tedy vhodné nejen pro velkou rodinu, která často jezdí na chalupu nebo do Chorvatska autem, ale hodí se také třeba na nějaké to menší stěhování. Dvojité dno kufru skrývá náhradní kolo. To sice může být vyjmuto a získá se tím navíc prostor o 40 litrech, avšak leckdy pouhá lepící sada na pneumatiku nepomůže.

Mercedes Benz B180

Motor, spotřeba a jízdní vlastnosti

Modelová řada B nabízí širokou škálu motorizací. V testovaném voze se nachází benzínový motor s výkonem 90 kW, který dosahuje nejvyššího točivého momentu 155 Nm mezi 3500–4000 otáček. Pro klasické ježdění po městě nebo na venkov zcela ideální. Auto je vybavené 5stupňovou manuální převodovkou a má náhon na přední kola.

Co každého potěší, je spotřeba. Není problém na dlouhých trasách jezdit mezi 5 a 6 litry na 100 kilometrech. Pokud má člověk ale těžkou nohu, může se stát, že bude jezdit i za 8 litrů. Do nádrže se vejde na dnešní poměry nadstandardních 54 litrů. V pohodě se dá ujet 900 kilometrů na jeden zátah, což je pro spoustu moderních aut už celkem problém.

Mercedes Benz B180

Jízda se možná bude zdát občas trochu nekomfortní. Vinu nesou tužší tlumiče a spolu s tím těžiště, které se snížilo právě kvůli sendvičové karoserii a následně z důvodu, aby se auto kvůli svému tvaru v zatáčkách příliš nenaklánělo. Při jízdě po nerovnostech řidič pociťuje každý větší výmol - a že české silnice nejsou zrovna vzorem pro dokonalost. Nastavení podvozku je holt trochu tužší.

Odezva na řízení je nekomunikativní a bez zpětné vazby a někteří řidiči se tak možná budou u řízení vozu nudit. Proto je auto vhodné zejména pro lidi, kteří si potrpí spíše na spolehlivost a jiné přednosti, než je právě rychlost a sportovní zážitek - na to jsou tu přeci jen trochu jiná auta. Odhlučnění vozidla je ale solidní, a to zejména při vyšších rychlostech na dálnici. Sice si s autem neužijete extra zábavu, za to můžete pohodlně jezdit dálkové trasy a ještě si při jízdě díky odhlučnění povídat s posádkou bez zvyšování hlasu. Navíc spotřeba majiteli nevyždímá peněženku.

Mercedes chtěl z vozu udělat sportovně rodinný vůz - už jen z logiky věci, ty dvě slova spolu moc nepasují. Prvky sportovního charakteru by se ve vozidle hledaly jen těžko. Ostatně sportovní není ani volant, ani sedačky. Záměr se tedy moc nepovedl, díky sníženému těžišti je ale auto stabilní.

Mercedes Benz B180

Na co si dát pozor

Až vyrazíte do autobazaru vybrat své „Béčko“, pak s sebou vezměte určitě kamaráda automechanika. Často se totiž můžete setkat s vozy, které dříve sloužily u různých taxislužeb. I když to zákon nedovoluje, může se stát, že narazíte na kus se stočenými kilometry. Závady na vozidle by se tak mohly projevit mnohem dřív, než při skutečné hodnotě stavu kilometrů.

Vhodné je se vyhýbat modelům v motorové verzi B150, u nich se motor spíše trápí, než aby byl k nějakému užitku. Raději volte benzínovou B170 nebo B180. Ideálně pak verzi motoru B200. Obecně se u tohoto modelu nedoporučuje kupovat auto s automatickou převodovkou. Ta umí selhat klidně i ve sto tisících a její oprava není laciná.

Lepší je držet se klasiky a volit manuální převodovku, u které nehrozí žádný nešvar. Tato auta většinou netrpí korozí, ale může se stát, že zatuhne regulace turbodmychadla, anebo EGR ventil. Rozhodně se to neděje u každého kusu.

Mercedes Benz B180

Při návštěvě autobazaru by bylo vhodné trvat na plné servisní historii, která o vozidle leccos prozradí. Ještě než auto koupíte, vyzkoušejte veškerou výbavu, jestli vše funguje správně a hlavně si auto projeďte. Dívejte se i na kosmetické vady, které by bylo později těžké a nákladné opravit.

Závěr

Pokud hledáte rodinné auto, které má dostatek prostoru v kufru a do kterého naskládáte děti i psa, pak je třída B ta správná volba. Navíc vůz dobře poslouží - v případě potřeby - i při stěhování. Pro seniory je auto vhodné díky vyššímu posedu, přestože někteří nedají dopustit na starší třídu A, z níž Béčko vychází.

Často v autobazarech seženete auto v dobrém stavu, které je ještě ke všemu spolehlivé. Najdou se kusy, které mají pěkný interiér a nejsou z venku odřené ani bourané. Béčko se tak může stát vhodnou alternativou k novým autům, za která nechcete zbytečně utrácet několik set tisíc korun. Cena vozu se totiž pohybuje zhruba do 200 tisíc korun.

Zdroj médií: redakce.

+

  • Vysoký posed
  • Spotřeba
  • Cena
  • Palivová nádrž

  • Jízdní vlastnosti v určitých momentech
  • Tužší tlumiče
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články