Spotřeba Opelu Grandland, na kolik se dostanete?

16. 8. 2022 2 min. čtení Tipy a rady

Jelikož jsme v redakci za týden stihli v Grandlandu najezdit více jak 2 000 kilometrů, můžeme objektivně zhodnotit spotřebu tohoto vcelku povedeného SUV.

Spotřeba Opelu Grandland

Články na téma Opel Grandland:

  1. Spotřeba Opelu Grandland - právě čtete

Použitá technika

Pro začátek by se asi slušelo seznámit váženého čtenáře se základními fakty. Grandland je SUV, má tedy vyšší stavbu a provozní hmotnost auta je 1598 kilogramů, což taky popravdě není úplně málo.

Pohyb vozidla zajišťuje naftový čtyřválec o objemu 1,5 litru (1499 kubických centimetrů, abychom byli přesní). Přeplňování zajišťuje samozřejmě turbodmychadlo s elektronicky řízeným naklápěním lopatek, jak je u moderních dieselových agregátů obvyklé. Výkon 97 kW je dostupný při 3750 otáčkách, krouticí moment má hodnotu 300 Nm při 1750 otáčkách. Charakteristika je tedy typicky „dieselová“.

Převodovka je automatická planetová s hydroměničem. Má osm kvaltů, takže neexistuje situace, kdy by si nevěděla rady s tím, co tam „lupnout“. Naopak, drží motor v těch otáčkách, které jsou pro aktuální požadavky dynamiky potřeba. Úspornou fíčurou je, že si umí sama vyřadit do neutrálu, když se jede z kopce a řidič sundá nohu z plynu. Hybnost tak zůstane v maximální možné míře zachována a zejména v kopcovitém terénu to pomůže uspořit nějakou tu desetinku.

Spotřeba Opelu Grandland

Abychom se nějak dostali k té spotřebě, tak u té pro začátek konstatuji, že těm tabulkovým se hodně blíží. Podle oficiálních údajů automobilky se má pohybovat od 4,4 litrů po 5,2 litrů na sto. Teď k té realitě. Pod 4,5 jsem se nedostal, nicméně není až takový problém při jízdě plus mínus v rámci předpisů po okreskách, či třeba po Pražském okruhu jezdit pod 5. A to se ani není třeba nijak zvlášť snažit, prostě pohodovější jízda.

Spotřeba Opelu Grandland

Samozřejmě, že jakmile na to začnete trochu šlapat, tak se věci mění a apetit motoru naroste někam k 6,5 litrům na sto. Ale to už to musíte hrnout po dálnici za rychlostním limitem. Při stotřicítce mi spotřeba vycházela někde kolem 6 litrů, což je slušné na relativně velké auto. Kombinace dálnice, okresky, město mi vyšla na 5,3 litrů na sto.

Ještě si dovolím, krátce se vrátit k motoru. U toho často čtu, jak postrádá dynamiku. 130 koní při 3750 otáčkách skutečně není nic oslnivého, nicméně pro potřeby běžného řidiče to zcela dostačuje, jen je potřeba počkat, až se projeví efekt přeplňování. Pokud chcete prudce zrychlit hnet, tak buď je třeba si třeba při předjíždění ručně podřadit o jeden stupeň dolů, nebo stačí přepnout jízdní režim na „Sport“. Tím se agregát dostane do vyšších otáček, čímž se eliminuje turbolag. 1.5 CDTI rozhodně není žádný závodník, ale není to ani lenoch.

Zdroj info: Opel, Autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články