Spolehlivost aut - co ji ovlivňuje a které značky jsou na tom nejlépe?

12. 4. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Věčné téma nejen hospodských debat - spolehlivost aut. Jaké vybrat, aby vydrželo co nejdéle, která se nejvíce kazí a kde stojí opravy nejvíc? Tyto otázky si klade snad každý, kdo nějaké auto pořizuje, ať nové nebo ojeté. 

A zde bohužel nelze bezradného vybírajícího počastovat nějakou univerzální radou. Na trhu je množství značek, které osazují vozy různou technikou, která je více či méně spolehlivá. Někdo má trvanlivé motory, jiný výrobce zase umí skvělou antikorozní ochranu... Do toho vstupují náklady na servis a otázky typu: "Je lepší pořídit drahý vůz, který se nebude tolik kazit, ale když už to přijde, tak to vyjde draho, nebo levné auto, které bude vyžadovat opravy častěji, ale díly na něj jsou levnější?" Výběru nového vozu už jsme se v článku věnovali, ohledně spolehlivosti je dobré uvést pár jednoduchých zásad, kterých se vyplatí držet.

Vyhněte se novinkám

Pořízení zcela nového, neokoukaného vozu je lákavé, ale ne vždy to musí být ta nejlepší možná volba. Výrobci sice svá auta důkladně testují, ale nic se nevyrovná opravdové zkoušce času a provozu v reálných podmínkách. První série nových aut mohou mít skrytou závadu, na kterou se přijde až časem, výrobce ji opraví a v případě zásadnějších problémů udělá svolávačku. Přesto počítejte s tím, že investice do naprosté novinky je tak trochu risk. A platí to i pro motory, viz. dnes už notoricky známý problém koncernových TSI s rozvodovými řetězy. Optimální je tedy pořídit spíše výběhový model, který už bude vychytaný a oželet ten dost pomíjivý pocit exkluzivity. 

Nevěřte sousedovi

Je potřeba si nalít čistého vína. Kdo investuje statisíce do nového auta a pak se bude všude chlubit nespolehlivostí svého nového vozu? Vždyť by vypadal jako hlupák a ostatní by se mu mohli za zády smát... Je už tak nějak součástí naší lidské povahy, že své prohry a neúspěchy se snažíme tak trochu skrývat a na světlo vynášíme hlavně to, co se nám povedlo. Na konkrétní vůz se raději poptejte zkušených servisáků, případně se podívejte na fóra na internetu. Tam se obvykle řeší i nejčastější závady a opravy, které vás mohou potkat. Majitel nebo fanoušek značky asi nebude v hodnocení zcela objektivní.

TÜV report napoví

Německá organizace TÜV Sud zveřejňuje každý rok statistiku ohledně spolehlivosti automobilů. Vychází při tom ze stanic německé technické kontroly a závad, které její technici zjistí. Částečně to tak tedy vypovídá i o tom, jak majitelé jednotlivých značek o své vozy pečují a nelze tedy jednoznačně konstatovat, že jedno auto je podle tabulek horší než druhé, je to spíše jen jakási nápověda.

Vozy jsou navíc rozděleny do kategorií podle stáří, a to až do 11 let. TÜV report tedy lze dobře využít i při pořizování ojetiny. Nepřekvapivě vedou obvykle Porsche, Audi nebo Mercedes, tedy auta spíše prémiové kategorie. Z těch dostupnějších do popředí vystupují spíše japonské značky, které tak pravděpodobně představují nejlepší poměr ceny/trvanlivosti. U nás nejpopulárnější Škoda je obvykle někde kolem průměru a konec tabulek ráda opanuje Dacia.

Starejte se o něj!

Ať u vyberete jakkoliv, tak faktorem, který zásadně ovlivní frekvenci poruch, je údržba. Dnešní složité motory vyžadují olej ten správné specifikace a jeho pravidelné výměny. Moderní automobil je většinou vysoce sofistikovaný, leč velice komplikovaný stroj. Už to zkrátka nejsou ty nesmrtelné stroje, ze kterých odkapával olej a které dokázaly jet i fritovací olej. A podle toho je potřeba se k nim chovat a dopřát jim potřebnou péči. Pak i ta značka, která dobrou pověstí neoplývá, může překvapit a dobře sloužit opravdu dlouho.

Zdroj médií: yyyy

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?