PRÁCE 🧰

TPMS senzor tlaku v pneumatikách a jak vlastně funguje?

11. 9. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Péče o pneu Rádce motoristy

Měření tlaku v pneumatikách si auto umí zajistit většinou buď nepřímo, nebo přímo. Nepřímé měření využívá čidla ABS, přímé pak speciální senzory, systému TPMS (Tire Pressure Monitoring System).

TPMS senzor tlaku v pneumatikách

Články na téma senzor tlaku v pneumatikách (TPMS):

  1. Jak funguje senzor tlaku v pneumatikách
  2. Je možné vypnout nebo obejít TPMS?
  3. TPMS senzor tlaku v pneumatikách - právě čtete

TPMS senzor a jak funguje?

Senzor tlaku je v pneumatikách součástí ventilku, tedy té části, kterou vy nevidíte. Zvenku vypadá ventilek zcela běžně, uvnitř je však speciální modul elektroniky, senzoru, baterie a radiové části. Díky tomu, že je zejména TPMS senzor vlastně uvnitř pneumatiky, umí přímo měřit tlak a někdy i teplotu.

Napříč výrobci se fungování senzorů tlaku v pneumatikách malinko liší, ale většina jich umí rozlišit, kdy se kolo otáčí a kdy je vůz v klidu. U zaparkovaného auta senzor vysílá signál v případě, že zaznamená změnu tlaku, případně v nějakém nastaveném intervalu, jehož interval bude v řádu minut. Jakmile se kola začnou otáčet, komunikují senzory už většinou po 30-180 sekundách, pakliže je vše v pořádku. Jakmile je zaznamenán únik tlaku, přejde senzor do jiného režimu a informaci vysílá v intervalu půl sekundy až pět sekund. Pokles tlaku většinou řídící jednotka začne hlásit v okamžiku, kdy je pokles 20-25 % pod nastavenou hodnotou doporučeného tlaku.

TPMS senzor tlaku v pneumatikách

Komunikace senzorů TPMS

Pakliže funguje správně, vysílá TPMS senzor nešifrovaný signál nejčastěji na frekvenci 433 Mhz. Opět to ale záleží na výrobci a na vozidle, pro drtivou většinu se používá rozmezí 314.9 - 433.92 MHz. Signál je velmi slabý, takže úplně nehrozí, že by reálně docházelo k rušení mezi jednotlivými auty, kdy by třeba v koloně řídící jednotka četla signály ostatních vozů. Na nejrůznějších fórech se ale lze dočíst o zkušenostech majitelů aut, kteří opatřili skla metalickou fólií a následně jim přestaly fungovat senzory TPMS na zadních kolech.

Jak dlouho vydrží senzor TPMS?

Baterie pak většinou u senzoru vydrží zhruba 3-9 let, přičemž při podmínkách běžného provozu je reálně dosažitelná i horní hranice této hodnoty. Pokud senzor tlaku v pneumatikách neumí ohlásit blížící se vybití baterie řídící jednotce (nebo přijímači) sám, může to uživatel někdy poznat za nízkých teplot, kdy začne měření tlaku zlobit a přijdou výpadky komunikace vozidla se senzorem. Výměna baterie je ale následně nemožná, takže nezbývá, než koupit novou sadu TPMS senzorů. Ta vyjde na asi 2 500 - 10 000 korun, což už zabolí, zejména když majitel auta kupuje hned dvě sady - pro letní a pro zimní pneumatiky. Spárování senzorů s autem by měl zajistit buď autorizovaný servis, nebo pneuservis.

Jedny z nejlevnějších pneu na trhu s dopravou zdarma

Chcete ušetřit?

Komu náklady na senzory přijdou jako dost vysoké, má ještě jednu možnost. Tou je koupě automobilu bez přímého měření tlaku v pláštích. Některé automobilky totiž stále ještě preferují tzv. nepřímé měření tlaku, kdy jsou využívány senzory ABS na jednotlivých kolech. ABS totiž při své práci vychází z údajů o otáčkách jednotlivých kol a tuto informaci umí řídící jednotka využít i pro měření tlaku. Neumí tedy vyplivnout na řidiče konkrétní hodnotu, ale když zjistí, že se nějaké kolo otáčí rychleji, než to naproti, vyhodnotí to jako pokles tlaku. Při výběru nového auta nebo ojetiny se tedy ptejte i na to, jak si vůz měří tlak v pneumatikách. Od roku 2014 totiž všechna nově vyrobená auta musejí být vybavena nějakým systém, který měří tlak pláštích a umí řidiče upozornit na to, že něco není v pořádku. Nepřímé měření tlaku funguje docela spolehlivě a navíc zadarmo.

Zdroj info: Bridgestonetire, Kwik-fit, Tiresplus.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články