PRÁCE 🧰

Kdy vyměnit brzdové destičky a kotouče?

13. 12. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Brzdové destičky a kotouče jsou velmi důležitým komponentem. Vlastně tím úplně nejdůležitějším – umožňují auto zpomalit a zastavit. Proto je dobré jejich výměnu neodkládat a dělat ji zavčas.

Kdy měnit brzdové kotouče a destičky a jak dlouho vydrží?

Jak dlouho vydrží brzdové destičky?

Brzdové destičky jsou třecí elementy, které při brzdění svírají kotouč a tím zpomalují vozidlo, přičemž mění kinetickou energii na energii tepelnou. Brzděním samozřejmě dochází k opotřebovávání destiček, úbytku materiálu na nich a časem musí přijít jejich výměna. Jak dlouho vydrží destičky, záleží především na řidiči a jízdním stylu. Kdo jezdí na závodním okruhu, bude měnit pravděpodobně velmi často, ekonomicky jezdícímu a předvídajícímu řidiči vydrží klidně 80 tisíc kilometrů. Výhodu mají v tomto hybridní auta a elektromobily, které toho dost ubrzdí rekuperací.

Kdy tedy měnit brzdové destičky? Za nějakou řekněme „střední hodnotu“ životnosti destiček můžeme považovat 50 tisíc kilometrů. Krom řidiče hraje roli i materiál destiček, některé možná zvládnou zpomalovat o něco lépe, ale rychleji ubývají, s jinými je to naopak. Obecné doporučení je neexperimentovat a kupovat destičky i kotouče od jednoho výrobce, čímž je zaručena alespoň elementární kompatibilita materiálů.

Jak dlouho vydrží brzdové kotouče?

U kotoučů se obvykle uvádí, že snesou zhruba dvoj až trojnásobně větší kilometrovou porci než destičky. Opět záleží hlavně na řidiči, ale také na průměru kotouče a jeho materiálu. Jelikož je kotouč z kovu, svádí celou svoji životnost i boj s korozí, která však hlodá rychleji než destičky. Při brzdění se materiál otírá rovnoměrně a postupně, koroze se však může v relativně krátké době prohlodat docela hluboko a kotouč tak nevratně zničit.

Kde se koroze projevuje nejvíce, jsou elektromobily. Ty v mnoha případech ani při intenzivnějším brzdění nepotřebují zapojit do hry kotouče, protože o zpomalení se postará rekuperace. Jejich majitelé tak jezdí i třeba větší porce kilometrů, ale kotouče musejí měnit právě kvůli korozi.

Zajíždění destiček

Po výměně brzdových destiček je fajn, dopřát jim nějaký čas, aby si sedly a přizpůsobily se kotouči. Zpočátku nebrzdí celou plochou, takže i zpomalení auta nemusí být tak intenzivní. Spousta řidičů to řeší několikerým prudkým brzděním, což popravdě není úplně dobrý nápad a může to skončit zkroucenými kotouči. Lepší je jezdit prvních 100 kilometrů v klidu a až poté začít brzdit, jako předtím.

Zdroj info: motor1, carandriver, brembo, continental.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články