PRÁCE 🧰

Jaká je spotřeba elektromobilu na 100 km?

14. 10. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Spotřeba elektroauta

Stejně jako auta se spalovacími motory mají i elektromobily nějakou spotřebu. Počítá se víceméně stejně a má ni vliv velké množství faktorů.

Spotřeba elektromobilu na 100 km

Články na téma spotřeba elektromobilu:

  1. Spotřeba elektromobilu, jak se počítá?
  2. Spotřeba elektromobilu na 100 km - právě čtete
  3. Spotřeba elektromobilu v zimě

Spotřeba elektromobilu na 100 km

Spotřeba elektrického auta se vyjadřuje v kWh/100 km. Je to tedy analogické se spalováky, akorát namísto litrů figurují před lomítkem kilowatthodiny. Známe-li tedy konkrétní hodnotu spotřeby, jsme schopni i vyčíslit hrubé náklady na ujetí sto kilometrů. U těch bude nejvíce záležet na tom, kde člověk elektromobil dobíjí. Naprosto minimální náklady bude mít někdo, kdo má vlastní fotovoltaické panely na střeše, směšně nízké budou i pro toho, kdo nabíjí z domácí zásuvky nočním proudem. Naopak velmi vysoko se mohou vyšplhat v případě nepromyšleného nabíjení na veřejných dobíjecích stanicích.

WLTP norma

Výrobci musejí měřit spotřebu od roku 2018 dle normy WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Ta má víceméně simulovat podmínky reálného provozu, ale i tak je téměř vždy hodnota dojezdu podle WLTP sice velmi optimistická, ale lze se jí přiblížit při opravdu velmi plynulém a spíše pomalém stylu jízdy s vypnutým veškerým příslušenstvím. Spotřeba při reálném používání elektromobilu se samozřejmě od WLTP hodnoty dost liší.

Jaká je reálná spotřeba elektromobilu?

U většiny těch menších elektrických aut se spotřeba pohybuje v městském provozu v hodnotách 14-16 kWh/100 km. Na okreskách už není problém dostat se na hodnotu 20 kWh/100 km a dálniční jízda stotřicítkou pak může přinést i třeba 25 kWh/100 km. U větších a těžších elektrických aut jsou všechny tyto hodnoty klidně o 5 kWh vyšší.

Co má vliv na spotřebu elektromobilu

Vliv na spotřebu elektromobilu má celá řada faktorů:

  • Způsob jízdy - tady je nutné si uvědomit, že auta na baterie mají rekuperaci, která vrací do akumulátoru energii z brzdění. Kdo se naučí s tím pracovat, bude ve městě jezdit někdy až s absurdně nízkou spotřebou. Stačí hodně předvídat a včas sundat nohu z pedálu.
  • Rychlost - odpor vzduchu samozřejmě se stoupající rychlostí roste, a to exponenciálně. Alfou a omegou je nepouštět se do rychlostí typických spíš pro naftové dálniční stíhačky. Ne, skutečně při konstantní stošedesátce neujedete 500 kilometrů na jedno nabití, spíš budete rádi, když to bude 100 kilometrů.
  • Topení/klimatizace - zapnutí elektrické výbavy se někde projevit musí. U elektrických aut je největším žroutem obvykle topení. Za příplatek si lze u většiny elektromobilů pořídit tepelné čerpadlo, které má spotřebu nižší než topení odporové. I tak se ale prostě dojezd o něco málo sníží. Klimatizace rovněž pár kilometrů, až desítek kilometrů ubere.
  • Hmotnost - těžší auto má logicky o něco vyšší spotřebu, ale nemusí to být tak strašné, když se tím řidič umí pracovat a využívá vyšší setrvačnosti, díky které zvládne zase víc energie vrátit do systému rekuperací.

Zdroj info: Hyundai, Tesla, Volkswagen, Škoda, zkušenosti autora.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články