Jak vybrat pneuměřič do automobilu

2. 5. 2021 6 min. čtení Tipy a rady

Správný tlak v pneumatikách a dostatečně hluboký vzorek jsou důležité proto, aby pláště plnily svoji úlohu. Poradíme, jak vybrat nejlepší měřič tlaků v pneumatikách a čím se nejsnadněji měří hloubka dezénu.

Jak vybrat pneuměřič tlaku a dezénu

Články na téma pneumatiky:

  1. Nízký tlak v pneumatikách
  2. Jak poznat sjeté pneumatiky
  3. Koupě pneumatik podle použití
  4. Jak nakoupit pneumatiky online
  5. Správné uskladnění pneumatik
  6. Jak vybrat pneuměřič do automobilu - právě čtete
  7. Vyplatí se koupě levných pneu?
  8. Sada na opravu pneu - vyplatí se?
  9. Oprava pneumatiky - již brzy
  10. Použité pneu - již brzy
  11. Oprava pneu cena - již brzy
  12. RunFlat pneumatiky: Co to je a jaké jsou výhody - již brzy
  13. Typy dezénů pneumatik - již brzy
  14. Kdy přezout na zimní - již brzy
  15. Nejlevnější pneu: Jaké vybrat? - již brzy
  16. Nejlevnější pneu - má smysl kupovat? - již brzy
  17. Značení pneumatik - již brzy

Tlak v pneumatikách by se měl kontrolovat zhruba jednou za dva týdny, případně při jakémkoliv podezření na jeho úbytek. Měření probíhá "za studena", tedy ne ve chvíli, kdy jsou pláště zahřáty jízdou. V takovém případě totiž vzduch uvnitř má tendence zvyšovat svůj tlak, protože nabývá na objemu a měření by tedy bylo nepřesné (výrobci udávají tlak v nezahřátých pneumatikách).

Měříme tlak pneu

Při výběru toho správného měřáku máme v zásadě dvě možnosti. Buď můžeme sáhnout po tlakoměru digitálním, nebo můžeme pořídit manometr analogový. Názory se různí a pravdou je, že hodnota se snáze odčítá na digitálním displeji. U těchto přístrojů je zároveň většinou možné i přepínat mezi jednotkami - Pa (Pascal) a bar (bary). Obrovskou nevýhodou digitálních tlakoměrů je, že potřebují ke svému provozu nějaký zdroj napájení, tedy baterii. A právě to dělá jednoduchý ručičkový měřič daleko praktičtější. Bude totiž fungovat i za 20 let, kdy ho budete vozit v autě (nebo skladovat v garáži). Malá baterie digitálního pravděpodobně nevydrží ani půl dekády. Proto bychom se přikláněli spíše k té klasičtější možnosti a volili opravdu raději manometr s ručičkou, který je zároveň prost jakékoliv elektroniky, která představuje další možné riziko. Cenově jsou oba druhy investicí v řádu nižších stokorun, což je v dnešní době částka prakticky zanedbatelná.

Vybírejte pneuměřiče tlaku a dezénu v nabídkách e-shopů

Měříme hloubku dezénu

Jak už jsme uvedli na začátku, je třeba sledovat i hloubku vzorku. Pro připomenutí - v létě je to minimálně 1,6 mm, na zimních pláštích alespoň 4 mm. Měření by mělo probíhat v hlavních drážkách, které jsou uprostřed běhounu. Jak asi při prvním pokusu zjistíte, klasickou šupleru do většiny podběhů nenarvete tak, aby naměřená hodnota za něco stála. Proto se vyrábí i jakási zmenšená digitální verze. Pořídíte ji zhruba za dvě až tři stokoruny. Opět je ale daleko lepší si sehnat mechanické měřidlo, které nepotřebuje baterie a nemá v sobě žádnou elektroniku. Někteří výrobci automobilů je dokonce rozdávají zdarma.

Měření dezénu pneumatik

Mozkové myšlení

K měření hloubky dezénu ještě jedna poznámka. Kdysi se stalo, že policista při kontrole měřil vzorek pohmatem a jen na kraji pláště. Tedy absolutně špatně. I přesto řidič dostal pokutu. Tu odmítl zaplatit, proti příkazu úřednice podal odpor a při správním řízení tehdy policista argumentoval dnes už legendární hláškou, že po přejetí prstem zjistil, že dezén nemá 1,6 mm "mozkovým myšlením". Ano, je to velmi neprofesionální přístup a pokud vás hlídka PČR zastaví a hodlá se zaměřit na dezén plášťů, musejí to dělat podle § 5 odst. 6 zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů. Tedy kalibrovaným měřidlem, ne odhadem, pohledem, pohmatem nebo "mozkovým myšlením". Policie tehdy dokonce vydala na základě žádosti i vcelku komplexní informační souhrn k této problematice.

Zdroj médií: redakce
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?