Podle čeho vybrat pneuměřič do automobilu

4. 5. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat pneu Základní informace k pneumatikám Péče o pneu Rádce motoristy

Víte, které dva faktory nejvíce ovlivňují správnou funkci pneumatik? Je to především dostatečně hluboký vzorek a správný tlak. Podle čeho a jak vybrat ten správný pneuměřič na vaše pláště.

Podle čeho vybrat pneuměřič do automobilu

Pamatujete si ještě, jak často a správně byste měli měřit tlak ve svých pneumatikách? Tlak v pneumatikách byste neměli měřit pokud jsou vaše pláště zahřáty jízdou, ale v případě, kdy jsou ještě studené a to alespoň jednou za dva týdny, případně jednou za měsíc. Nejlepší scénář je tedy zkontrolovat pneumatiky den před tím, než jdete, po svém volnu, do práce. Nedělejte to však brzy ráno, nebo pozdě v noci, ideální venkovní teplota by měla být asi 20 °C. S mírnou odchylkou pak počítejte především v zimě, kdy může být okolní teplota výrazně nižší než 20 °C.

Jak na tlak v pneu

Správné tlaky, které váš výrobce na dané pláště udává najdete velmi často v přehledné tabulce. Tato tabulka se může nacházet hned na několika místech, proto je důležité se opravdu všude podívat, abyste ji našli, výrobci se nejspíš snažili být vtipní. Nejčastěji tabulku na štítku najdete nalepenou na víčku nádrže, na pojistkové skříňce, nebo i na dveřích, či sloupku od dveří vašeho automobilu.

Pokud štítek nenajdete, nebo zde nejsou vypsané vaše rozměry pneumatik, můžete najít podrobné informace na internetu, většinou na stránkách značky vašeho vozu. Avšak u většiny automobilů se tato hodnota bude pohybovat kolem 2,3 baru při normálních jízdních podmínkách.

Při výběru správného měřiče tlaku v pneumatikách máte dvě možnosti. Buď se rozhodnete pro digitální pneuměřič, nebo sáhnete po staré dobré klasice, kterou je analogový manometr. Proto existují dva tábory odborníků, ti, kteří digitální tlakoměr milují, na něj nedají dopustit a ti, kteří jsou rádi za starou klasiku. Hodnota se z digitálního displeje velmi jednoduše odečítá a je možné přepínat hned mezi dvěma jednotkami, kterými jsou Pascal (Pa) a bary (Bar).

Bohužel, jako všechno "moderní", i tento měřič tlaku v pneu bude zatěžovat životní prostředí tím, že ke svému správnému chodu potřebuje baterii a to bohužel ani z daleka jen jednu za dobu své působnosti. V tomto ohledu je "stará" analogová klasika napřed, z ručičkového ciferníku můžete číst hodnoty klidně i za 20 let. Cenově si můžete obě varianty pořídit v řádech stokorun.

Měřič hloubky dezénu pneumatik

Jak jsme již v úvodu avizovali, správnou funkci pneumatik, kromě tlaku, ovlivňuje také hloubka dezénu. Ve zkratce rychlé připomenutí - v létě je povolená minimální hloubka 1,6 mm, zatímco v zimě 4 mm. Správné měření by mělo být prováděno uprostřed běhounu v jeho hlavních drážkách (nikoliv bočních). Měřit hloubku dezénu byste rozhodně neměli na krajích plášťů.

Klasický měřič dezénu pneumatik nejspíš ale v případě normálního stojícího auta jen tak jednoduše doprostřed běhounu, mezi kolo a odběh, nevměstnáte (pokud nejste vysoko, nebo nemáte offroad). Naštěstí se ale prodávají také "kapesní" digitální verze, které na dané místo jednoduše vložíte. Avšak je stále mnohem lepší klasické mechanické měřidlo, které vás nikdy nezradí.

Zdroj info: Auto Guide, Long care Racing Products, Auto Express. Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrabel

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svého mazlíka.

Podobné články