Jak správně hustit pneumatiky a proč je dobré to pravidelně kontrolovat

24. 7. 2019 2 min. čtení Tipy a rady

Můžete mít na autě sebelepší obutí, vítěze všech srovnávacích testů, ale když pneumatiky nemáte správně nahuštěné, tak jejich jízdní vlastnosti nikdy nebudou ideální. Nehledě na jejich zvýšené opotřebení.

Správné huštění pneumatik podporuje jízdní vlastnosti

Nové automobily, vyrobené po 1. listopadu 2012, musejí být vybaveny systémem pro sledování tlaku v pneumatikách. Řidič by se tak měl včas dozvědět, že je třeba obutí vozu “dofouknout”. Najdou se však tací, kteří dohuštění odkládají, případně o poklesu tlaku nevědí, protože mají starší vůz, který tímto systémem vybaven není. 

Nedostatečný tlak 

Častější a nebezpečnější je jízda na podhuštěných gumách. Střed běhounu, který se má být v neustálém kontaktu s vozovkou najednou nemusí nést takové zatížení, protože plášť se v podstatě “rozplácne” do stran. Tím se přenáší i zatížení na ty části pneumatiky, které by ve stálém kontaktu se silnicí být neměly. Automobil citelně “změkne”, pohupuje se a v zatáčkách může řidič cítit, že řízení je “gumovější”. Stejně tak reakce vozu na otáčení volantem jsou línější. Současně se zvýší valivý odpor a s ním i spotřeba. Pneumatika se pak sjíždí nerovnoměrně - na okrajích ubývá vzorek výrazně rychleji. 

Nedostatečně nahuštěné pneu

Udrncaný přetlak 

Opačný extrém také není dobrý. Přehuštěný plášť se vyboulí a všechnu zátěž nese menší plocha, která se díky tomu i více opotřebovává. Spotřeba paliva může mírně poklesnout, auto je “uskákané” a více trpí zavěšení kol. Ani jízdní vlastnosti nejsou takové, jaké by měly být. Přilnavost se sníží a zejména při akceleraci kola proklouznou ochotněji. 

Kontrolovat a dohušťovat 

Takže jak správně hustit pneumatiky a kontrolovat jejich tlak? Potřebné hodnoty najdete obvykle na vnitřní straně víčka nádrže, případně v návodu od výrobce. Pokud vůz není vybaven sledováním tlaku, doporučujeme vozit v autě tlakoměr a minimálně dvakrát do měsíce všechna kola proměřit. Nejlépe poslouží manometr klasický, ručičkový, u kterého se nemusejí měnit baterie. Měření provádějte před jízdou na nezahřátých gumách. Dohustit, případně upustit pláště můžete na většině čerpacích stanic, vlastním kompresorem nebo v pneuservisu. Důležitý detail, na který ovšem velká část řidičů zapomíná, je kontrola tlaku i u rezervního kola, pokud je jím vůz vybaven. V případě defektu je utilitární hodnota prázdné rezervy naprosto nulová.

Nevěřte senzorům všechno 

Systém, který vám na displeji palubního počítače ukáže pokles tlaku, neberte vždy jako dogma. Senzor může být špatně zkalibrovaný, případně mu může dojít baterie. Proto berte rozsvícený symbol nízkého tlaku spíše jako varování a spoléhejte především na tlakoměr a optickou kontrolu. Rozhodně si však tlak v pneumatikách hlídejte, nehrozí, že se v mezních situacích bude vozidlo chovat nepředvídatelně a šetříte tím i svoji peneženku.

Podobné články