Jak odhlučnit interiér auta

28. 5. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Ticho v interiéru auta je považováno za luxus. Není snadné ho dosáhnout, protože výrobci automobilů na tlumicích materiálech dost šetří. A samozřejmě to taky něco váží, což není zcela žádoucí v době, kdy se automobilky honí za každým ušetřeným kilogramem. Naštěstí se dá interiér ztišit i dodatečně.

Odhlučnění interiéru vozidla snadno a rychle

Články na téma jak vylepšit automobil:

  1. Jak odhlučnit interiér auta - právě čtete

Problém také je, že v autě generuje hluk více zdrojů. Tím hlavním je motor, ale pak tu máme šumění od kol, z podběhů mohou být někdy slyšet i rány od výmolů a nerovností, zejména v případě kol většího průměru. Pak tu máme zrcátka, která začínají generovat aerodynamický svist ve vyšších rychlostech, stejně jako prakticky jakákoli spára mezi díly karoserie.

Nečekejte absolutní ticho

A nikdy samozřejmě nelze vůz dodatečně odhlučnit zcela dokonale. Do dveří staré oktávky se zkrátka dvouvrstvé nebo dokonce třívrstvé sklo nenarve a zejména kombíky jsou na tom s hlučností o dost hůř než sedany, protože zadní prostor, který funguje jako ozvučnice, je součástí interiéru a není od něj oddělený (u sedanu je kufr většinou menší a je pevně oddělený).

Materiály pro dodatečné odhlučnění jsou různé

Dodatečné odhlučnění se provádí pomocí speciálních materiálů, stejných jako používají automobilky. Ty jsou samolepicí a zvuková izolace většinou funguje v několika vrstvách. Tou základní je antivibrační materiál, další vrstvy mohou být tvořeny jakousi plstí nebo jinou textilií, která pohlcuje hluk, eventuálně se ještě jako poslední používá speciální membránová vrstva. Lze se setkat i s nejrůznějšími nátěry a spreji, které používají ale spíše automobilky v prvovýrobě a aplikují je třeba do sloupků a dutin, které dobře nesou hluk.

Dejte si záležet...

Samotná aplikace odhlučňovacích materiálů není nijak složitá, ale vyžaduje pečlivost a odstrojení "až na plech" v místech, kde je prováděna. Rozhodně doporučujeme držet se návodu výrobce, nic neošidit a nespěchat s odstrojováním interiéru, kde hrozí ulomení paciček a držáků třeba u vnějších interiérových panelů dveří. Izolace se aplikuje na kapotu, dveře, podlahu, kufr a jeho víko, podběhy, motorovou přepážku a strop. Obvykle se hodí ostrý nůž na řezání materiálu a speciální váleček, kterým se docílí dokonalého přilepení jednotlivých vrstev.

...nebo to svěřte firmě

Kdo si na to netroufá, může práci svěřit firmě. Za kompletní protihlukovou izolaci si řekne něco mezi 25-50 tisíci korun, v závislosti na typu a velikosti vozu. U klasického kombíku se budete pohybovat někde zhruba kolem 30-35 tisíc, což není nijak závratná suma. U aut v záruce je lepší konzultovat tento zásah s výrobcem, protože při případné poruše by nastal právě se zárukou problém. Jde zejména třeba o ucpání odvětrávacích otvorů dutin, nebo odstranění protikorozních nátěrů, vosků a podobně. Pokud izolaci provede firma, je na práci zároveň záruka. Doporučit však lze jen ty firmy, které se na to specializují, rozhodně bychom odhlučnění interiéru nesvěřili klasickému autoservisu.

Ve chvíli, kdy je vše odizolováno a smontováno zpět dohromady, mělo by kompletní odhlučnění být lepší zhruba o 2-4 dB. Opticky se to nezdá moc, ale decibel je logaritmická jednotka, takže v praxi bude hluk utlumen zhruba o polovinu, klidně i víc. Pozitivních efektů je ale obvykle víc. Tím nejpozorovatelnějším (krom snížení hluku uvnitř) je zlepšení kvality zvuku audiosystému - odstraněním rezonancí je najednou hudba poslouchatelnější. Druhým takovým pozitivem je zlepšení i tepelné izolace. Vrstvy textilie a antivibračního materiálu snižují i prostup tepla, takže vůz je snadnější vytopit nebo v létě vychladit.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?