Index nosnosti pneumatik: co to je a jaká je jeho minimální hodnota?

20. 5. 2020 1 min. čtení Tipy a rady

Každá pneumatika má určité parametry, které určují její chování na silnici. Mezi jinými má i index nosnosti. To je sice přehlížené, přesto velice důležité číslo.

Index nosnosti jedné pneumatiky

Výrobci pláště vyrábějí samozřejmě v nějakém konkrétním rozměru, z určitého materiálu, který společně se vzorkem určuje chování na různých površích. Stejně tak má každý plášť určitou nosnost, na jakou je stavěný. A tu označuje právě index nosnosti (LI=Load Index). Ten vyznačen pomocí dvou nebo trojciferné číslice, hned za rozměrem, na bočnici pneumatiky. Například u gumy označené 195/65 R15 91T je právě ona "91" před T, které označuje rychlostní index, číslem udávajícím možné zatížení.

Index ≠ hmotnost

Jenže, aby to nebylo tak jednoduché, tak to není údaj v kilogramech, ale je to zkrátka číslo, podle kterého se v tabulce najde odpovídající hodnota. Třeba LI 95 odpovídá 690 kilogramům, LI 80 odpovídá hodnotě 450 kilo a podobně. Součástí tabulky bývají často i hodnoty v librách.

Tabulka indexu nosnosti pneumatik

Tabulka indexu nosnosti pneumatik

Podívejte se do techničáku

Index nosnosti se vztahuje na jednu konkrétní pneumatiku a jde zjednodušeně řečeno o její maximální zátěž. Na autě uveden obvykle není, ale najdete ho ve velkém technickém průkazu. Není povoleno mít obuté pláště s nižším indexem, pouze s vyšším. Pozor ale, vyšší nosnost znamená i tužší bočnice a tedy menší pohodlí při jízdě. Zároveň platí pravidlo, že na jedné nápravě musí být pneumatiky o shodném indexu nosnosti. Poslední věcí k tomuto tématu je zvláštní označení XL nebo RF, které se používá u zesílených plášťů pro větší a a těžší vozidla a je také nutné ho dodržet.

Zdroj médií: pxhere, michelin

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?