Deset generací nejdelší produktové řady v historii značky Peugeot

7. 2. 2022 3 min. čtení Aktuality

Za tu řadu let se na trhu objevilo několik modelů trojkové řady. Posledním dílem jest nový Peugeot 308, který jsme si mohli osahat už při prvních jízdách.

A jak to celé vlastně začalo? 301 byla představena v roce 1932. Příchodem nové 308 se vystřídalo 10 generací modelu. V těch se odrazilo 90 let automobilové historie a technického pokroku značky. Číslo, které v řadě nikdy nenajdete, je 303. Takový model totiž nikdy nevznikl a mohla za to válka. Od nového tisíciletí trojková řada získala dva tituly Auto roku a také se neodmyslitelně zapsala do ralley.

A co tedy ta historie?

Jsou 30. léta minulého století a svět je uprostřed hospodářské krize. Francouzská značka reaguje na tehdejší potřeby náročných zákazníků a představuje model 301. Auto se prodávalo v pěti typech karoserie. Celkově se vyrobilo 70 500 kusů. V roce 1936 jej vystřídal model 302 a za dva roky se vyrobilo 25 100 aut. Na tu dobu bylo auto schopné jet až 100 km/h a nově se u něj objevily zabudované světlomety za mřížkou masky chladiče.

Ve vývoji se pokračovalo až po 30 letech s příchodem modelu 304. Ten se veřejnosti představil v roce 1969. Cílem bylo obsazení segmentu střední třídy a to v několika provedení karoserie. Model bodoval především jako prostorné rodinné kombi. Za deset let výroby se prodalo 1 200 000 kusů. Dva roky to s ním zkoušeli i na americkém trhu, ale zde se nestal oblíbeným a prodalo se sotva pár tisíc aut. Argument byl jednoduchý - vůz byl příliš malý pro potřeby Američanů.

V roce 1973 prochází model 304 faceliftem a jako sedan se prodával až do 80.let. Nástupcem se stal Peugeot 305, který byl uveden v roce 1977. Vyráběl se pouze ve dvou karoseriích - sedan a pětidveřové kombi se zadní sklopnou lavicí. Že se opět jednalo o trefu do černého, potvrdily i prodeje. Aut se vyrobilo více než 1 600 000 kusů. Následuje milník rokem 1985 a na trh vstupuje model 309. Ten se prezentoval jako skutečný "kompakt", tedy pětidveřový hatchback. Dva roky na to se prodával už i jako třídveřový. V nabídce byl také model GTI, který dokázal zrychlit z nuly na sto za 8 sekund a uměl jet až 205 km/h. Éra 309 skončila v roce 1994.

S rokem 1993 přichází model 306, který se stává bestsellerem ve své kategorii. Prodalo se téměř 3 miliony kusů. Vyráběl se v třídveřové a pětidveřové verzi. Rok 94 přinesl čtyřdveřové verze a také kabriolet. Model se vyznačoval dobrou stabilitou a především jízdními vlastnostmi. Prosadil se ve sportovních verzí jako třeba 306 XSI a 306 S16. Nezapomenutelná je verze MAXI s výkonem 285 koní, se kterou v letech 1996 a 1997 vyhrál Gilles Pinizzi francouzský šampionát v rallye.

V novém tisíciletí se už o slovo hlásil model 307, který se stal předchůdcem 308. Prodával se v letech 2001 až 2008 a v roce 2002 získal model první titul Auto roku.

Zdroj info: Peugeot.
Zdroj médií: Peugeot.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?