Cesta do Itálie autem - tipy, jak ušetřit

13. 8. 2022 4 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Cestování do zahraničí Levné cestování autem

Letos více než kdy jindy hledají lidé levnou dovolenou. Itálie je populární destinace a i na cestě tam se dá leccos ušetřit.

Jak ušetřit cestou do Itálie

Zkuste to bez dálnic

Docela zásadní položkou na cestě do Itálie jsou poplatky za dálnice. Když se podíváme, kolik to dělá na cestě do relativně blízkého Bibione, tak jenom na poplatcích za využití zpoplatněných komunikací jsme dali 58,5 eura, tedy přes čtrnáct set korun.

Původně jsme chtěli cestu zcela bez využití dálnic vyzkoušet, bohužel už v Rakousku se to ukázalo být docela ultimátní opruz a rozhodně bychom takto dovolenou začínat nechtěli. Za rakouskou dálniční známku dáte 9,5 eura, tedy asi 234 korun. Horší je to s tunely – Rakušáci si rádi za ty hlavní nechají zaplatit a jeden průjezd vyjde na 13 eur, což dělá asi 320 korun.

Vítěz je ten, kdo Rakousko profrčí přes Vídeň, Graz a Arnoldstein. Sice bude muset uhradit dálniční známku, na druhou stranu se vyhne placeným tunelům, takže pomyslných 26 eur za průjezd tam a zpátky ušetřeno. Přijde nám to jako rozumný kompromis, jak za cestu neplatit zbytečně moc.

V Itálii se dá docela dobře jet bez využití dálnic na severu, kde vede často souběžně podél dálnice klasická silnice. I tak jsou ale dálnice zdaleka nejrychlejší možností. Žádný kupon tu neplatíte, ale u jedné brány, tedy tam, kde na dálnici najíždíte, si vezmete lístek a na výjezdové bráně ho strčíte do automatu. Systém pozná, jak daleko jste po dálnici jeli a bude po vás chtít peníze. Vychází to na zhruba 9-9,5 eura za sto kilometrů jízdy.

Cestou do Itálie autem prostě zvolněte

Rada nad zlato, co? Ale je to tak, prostě tak nežeňte. Navíc doby, kdy se dalo po Evropě lítat stošedesátkou, jsou pryč. Pokuty narostly, radary přibyly a ani v divoké Itálii nepotkáte moc aut, která by to svištěla rychlostí nad 140 km/h. U většiny aut je docela signifikantní rozdíl ve spotřebě při rychlosti 115-120 km/h a při stotřicítce. Pokud zpomalíte o 10 km/h, tedy na 120 km/h, urazíte 1000 kilometrů jen o 36 minut pomaleji. Na spotřebě ale můžete třeba půl litru každých 100 kilometrů. Ve výsledku to nebude moc, ale je to další možnost, jak něco málo ušetřit.

Jeďte v noci

S pozdním odpolednem až večerem se sbalte, připravte si dopředu nějaké jídlo a pití a můžete vyrazit. Optimální je, plánovat to tak, abyste ráno dorazili do cíle, než začne být horko. Výhodou cestování v noci je nižší provoz a celkově pohodovější cesta. Děti pravděpodobně usnou a na palubě bude o něco větší pohoda. Důležité ale je, pořádně se den před tím vyspat, případně přibalit pár energiťáků. Cestování autem do Itálie a ostatních teplých krajin je prostě v noci lepší.

Nižší teplota a absence prudkého slunečního svitu znamená, že nemusíte zapínat klimatizaci. Pozitivně se to projeví na spotřebě paliva, a to zejména u menších benzínových motorů (1.0 TSI, 1.2 TSI a podobně).

Osobní zkušenost – při výpravě do Bibione jsem to pojal trochu extrémně. Protože jsem nemohl zabrat, prostě jsem namísto ráno vyjel v jednu v noci (kdybych vyjel až ráno, byl bych úplně tuhej). Koupil jsem balení redbullů a do Itálie jsem dojel doslova na tento nápoj, u kterého mám vyzkoušeno, že mě nenechá usnout. Jakmile jsem dojel a ubytoval se, padl jsem jak vlastenec. Pravda, moje metoda zanechává určité krátkodobé následky na zažívacím traktu, je potřeba nekonzumovat takové množství energiťáků na lačno a žaludek se z toho pak dává další dva dny dohromady.

Cena cesty do Itálie se může ve finále lišit klidně o několik tisíc korun. Kdo chce ušetřit, může. Každá úspora je nicméně něčím trochu vykoupena. Než se snažit jet k moři ideálně zadarmo, je lepší si peníze odložit bokem, něco ještě pošetřit a jet třeba až koncem sezony, eventuálně za rok.

Zdroj info: Ausfinag, Tolls.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články