Oblíbené auto - Škoda Fabia, si zaslouží pořádnou péči, protože s tou vydrží sloužit hodně dlouho. Je dobré nezapomínat ani na brzdovou kapalinu.
Výběr a výměna brzdovky Škoda Fabia
Obecně se má brzdovka měnit co dva roky. Váže totiž na sebe vodu, která zapříčiní klesající bod varu kapaliny. Při delším a intenzivnější brzdění se může natolik ohřát, že voda v ní se začne měnit v páru. Ta se dá stlačovat velmi jednoduše a řidič to vnímá jako tupější odezvu pedálu a otupení brzdového účinku. To samozřejmě není úplně dobré, protože v krizové situaci to jen zhorší reakci. Proto ty dva roky interval výměny - po takové době už toho totiž kapaliny ze vzduchu naváže tolik vody, že k výše uvedenému může dojít. Ideální je měnit brzdovou kapalinu ve dvou. Jeden si sedne do auta a mačká pedál brzdy, případně spojky (Fabia má kapalinu společnou pro brzdový systém a spojku).
Do Fabia je určena jako brzdová kapaliny DOT 4. To je ten nejběžnější druh, který seženete snad na každé čerpací stanici, případně v prodejně autodílů. Na výměnu by měl stačit jeden litr. Výdaj je to v podstatě zanedbatelný, brzdová kapalina je vcelku laciná položka.
Nabídka brzdových kapalin DOT 4
K výměně budete potřebovat:
- brzdovou kapalinu - drtivá většina aut si vystačí s DOT 4 (obvykle červené barvy), včetně Octavie
- sadu na demontáž kol
- klíč na povolení odvzdušňovacích šroubů
- hadičku
- nádobu na odpuštění staré kapaliny
- hadr
- injekční stříkačku
Před samotnou výměnou odšroubujte víčko nádobky brzdové kapaliny a vyndejte sítko. Odsajte trochu kapaliny, aby v nádržce nezůstala skoro žádná a dolijte ji novou. Následně se nasadí hadička na odvzdušňovací ventil na vedení ke spojce a šlápněte na spojku (ideálně pomocník), pedál musí zůstat v dolní poloze a následně se ventil utáhne. Pak je možné pedál pustit. Postup se opakuje, dokud z vedení nevytéká čistá kapalina bez bublinek. Kdykoliv začne mizet z nádobky kapalina, je nutné ji doplnit, nikdy se nesmí stát, že tam žádná nebude, systém by se zavzdušnil!
Tento postup se aplikuje na všechny brzdy a spojku v pořadí: spojka, pravá zadní brzda, levá zadní brzda, pravá přední brzda, levá přední brzda. Obecná rada pro všechna auta je začít spojkou a pak postupovat podle toho, jak jsou brzdy daleko od hlavního brzdového válce. Od nejvzdálenější, k té nejbližší.