🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Testujeme ojetiny: Jak dopadlo Porsche Cayenne 3.0 TDI?

24. 8. 2024 5 min. čtení diskuze (1) Testy Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Konkrétní ojetá auta Porsche

Docela nečekaně se nám na test dostalo pod ruce Porsche Cayenne s třílitrovým dieselem. Ojetina z roku 2010, tedy první generace SUV od Porsche.

Otestovali jsme Porsche Cayenne 3.0 TDI

Když Porsche vyrukovalo s něčím, co rozhodně nevypadalo okruhově a naopak se zdálo, že se to úplně neztratí v terénu, fanoušci nadávali, běsnili a smutnili. Jenže Cayenne bylo ve své době zásahem do černého, prodávalo se skvěle a vyřešilo trochu tísnivou finanční situaci automobilky.

V současné době je na trhu s ojetinami přehršel těchto vozů, a to v nejrůznějších výbavách a s nejrůznějšími motory. Pro spoustu lidí to může být způsob, jak před zbytkem rodiny obhájit volbu značky, kterou zná každý malý kluk. Jak moc špatný nápad to je, se podíváme v testu.

Do redakce se nám dostalo možná trochu nudně vypadající Porsche Cayenne z roku 2010. Předtím mělo jednoho majitele (prokazatelně) a poctivě vedenou servisní knihu. Od koupě nás neodradil nájezd 257 tisíc kilometrů, protože motorizací byl šestiválec 3.0 TDI. Ve své první generaci tento naftový motor proslul sice skvělou spolehlivostí, ale také poněkud složitým systémem rozvodů. Čtyři řetězy, čtyři napínáky a když je potřeba rozvody vyměnit, musí motor ven. Jenže to je tak asi první a zároveň i poslední bolest tohoto agregátu. Kdo se přes ni dokáže přenést, dostane držák, který nemá problém najet bez generálky půl milionu kilometrů, při správné péči i víc.

Osobní vozy Porsche Cayenne

Design, interiér

Barvou „našeho“ kousku je černá. Cayenne v ní působí trochu nudně. Na druhou stranu vynikne nezaměnitelná podoba jak předních, tak i zadních světel. Nemá asi moc smysl u takto starého auta pitvat podobu exteriéru, která je každému notoricky známá.

Vnitřek zaujme prostorností a oproti současné produkci i počtem mechanických spínačů a přepínačů. Centrální displej je samozřejmě utopený až před voličem převodovky, takže za jízdy v noci nevypaluje řidiči oči, budíky jsou samozřejmě po staru analogové, mezi nimi je skromný zobrazovač orientovaný na výšku.

Otestovali jsme Porsche Cayenne 3.0 TDI

Co se ne každému líbí, je volant. Věnec je sice kruhový, což je nepraktičtější tvar, ať už si o tom v Tesle myslí cokoliv. Problém však má spousta lidí se středem trojúhelníkového tvaru, navíc ze spodních stran posetým tlačítky. I já bych dal po pravdě přednost něčemu méně výraznému.

Je třeba ocenit, jak skvěle je interiér sestavený. Nikde nic nevrže, neskřípe, všechno lícuje, nic se neloupe ani nemá tendenci upadávat. V tomhle je Porsche rozhodně jednou z top značek, její produkty si zkrátka zachovávají své vlastnosti po dlouhou dobu, což je také jeden z důvodů vysoké cenovky. Motor je mimochodem odhlučněný skvěle a agrární projev dieselu k posádce proniká jen velmi utlumeně a vzdáleně.

O vozidlo bylo očividně docela dobře postaráno, kůže na sedačkách je ve skvělém stavu, mimochodem sedadla jsou opravdu povedená a skvěle tvarovaná. Na těch zadních je dostatek místa před koleny i nad hlavou. Nikdo z posádky zkrátka netrpí, a to ani na delších cestách.

Motor, jízda

Jak už bylo uvedeno výše, vybraná ojetina je poháněna motorem 3.0 TDI, který si cestu pod kapotu našel až v roce 2009. „Porsche v naftě“ zní jako zlý sen každého petrolheada, bohužel mezi zážehovými motorizacemi se vybírá jen velmi těžko. Ano, některé dávají velkému SUV velmi dobrou dynamiku, problém je s jejich spolehlivostí, která není slavná. U ojetiny je riziko, že nového majitele potká vážnější závada srovnatelné s jistotou. Auto za 200 až 300 tisíc pak může servisovat za nekřesťanský peníz v autorizovaném servisu Porsche, případně může zkusit najít někoho, kdy tyto motory zná a umí je dát dohromady. Takových borců však není moc a čekací doby jsou v řádu měsíců.

Otestovali jsme Porsche Cayenne 3.0 TDI

Samozřejmě šest válců a objem tři litry neposkytuje s výkonem 176 kW nijak oslnivou dynamiku, na druhé misce vah je ovšem spotřeba, která je něco málo přes deset litrů na sto (normovaná je 9,3 litrů na sto kilometrů). Akční rádius je tedy něco kolem tisíce kilometrů – nádrž je stolitrová. Převodovka Tiptronic má šest stupňů, řazení funguje ukázkově, řídící jednotka nemá tendence motor neustále podtáčet.

Je známo, že Cayenne se neztratí ani v terénu. První generace mohla mít uzávěrku středového a zadního diferenciálu, navíc všechny vozy měly redukci což jim dávalo skutečně výjimečné schopnosti na poměry SUV. Tady nekončíte na polňačkách, ale opravdu až v terénu, na který autu nestačí světlá výška nebo nájezdové úhly. Čtyřkolka je mimochodem trvalá, nespoléhá se na žádný systém připojení zadní nápravy, ale kroutící moment jde na všechny kola bez ustání.

Otestovali jsme Porsche Cayenne 3.0 TDI

Jestli až do teď bylo možné text s drobnými úpravami vydávat za recenzi třeba Volkswagenu Touareg nebo Audi Q7, pak v následujících řádcích se od koncernových sourozenců odchýlíme. Svoji vlastní ligu totiž Porsche hraje po stránce jízdních vlastností. Naplno se zde projevuje genetický základ značky a velké Cayenne se pocitově řídí jako mnohem menší vůz. V zatáčkách netrpí na náklony, přejezdy nerovností zvládá excelentně, pokud na něj nehodíte příliš velká kola, tak se nedozvíte ani o ostřejších nerovnostech a dostat jej na hranu dá hodně hodně práce. A to prosím máme základní verzi, bez příplatkového vzduchového podvozku, který je minimálně po stránce komfortu ještě o dvě třídy lepší. Jenže tím se dostáváme k něčemu podobnému, co hrozí u benzinových motorů. Náklady na servis budou brutální, a to i v případě, že si zvládnete opravu udělat doma v garáži. Kompresor a měchy nejsou záležitostí stokorun, bohužel.

Závěr

Porsche Cayenne může být velmi zajímavou ojetinou pro všechny řidiče, kteří chtějí Porsche a potřebují to nějak skloubit třeba s taháním přívěsů nebo převážením rodiny. Jenže je třeba ještě jednou varovat před vysokými servisními náklady. Se správným motorem a bez měchů je to držák, jenže jak se něco pokazí, budete muset sáhnout hodně hluboko do kapsy. Proto opravdu dobře zvažte, jestli krom relativně levné opičky máte i na ty banány.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Redakce.

Fotogalerie (11 fotek)

K69, 24. 8. 2024 19:56
Slušelo by se dodat, že motor trpí spotřebou oleje, ale protože ten je ředěný naftou tak si toho uživatel často nevšimne. V kombinaci s prodlouženými intervaly výměny je motor ve 200 tis zralý na celkovou repasi.

Podobné články