Renovace alu kol: jak to zvládnout v domácích podmínkách?

28. 8. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Hliníková kola jsou fajn především svým vzhledem. Pozitivní vliv na jízdní vlastnosti je diskutabilní, ale nedá se jim upřít, že v případě volby správného designu podtrhnou celkovou krásu auta. Jenže aluminiové disky také přitahují škrábance. Nejčastěji se kola podřou při parkování u obrubníku. Existují firmy, které tohle umí opravit, ale s trochou šikovnosti to lze zvládnout i doma.

Články na téma disky kol:

  1. Renovace alu kol: jak to zvládnout v domácích podmínkách? - právě čtete
  2. Čím natřít disky kol?
  3. Jak vybrat disky kol?
  4. Jak vyčistit disky kol?
  5. Jak vybrat alu disky
  6. Jak zjistit velikost disku kola?
  7. Jak opravit litá kola

Samozřejmě, ani v domácích podmínkách to nebude zadarmo, budete se potřebovat vybavit pár základními věcmi. Základem je brusný papír, ideálně alespoň jeden hrubší a jeden jemnější (800 a 1600 nebo 1800), pokud máte k dispozici větší paletu zrnitostí, jen lépe. Dále to chce speciální, přímo na toto určený tmel. V obchodě nebo na internetu hledejte tmel na opravu alu kol. Důležitý bude i plnič ve spreji no a samozřejmě základová barva, barva, kterou budete chtít, aby kola ve finále měla a lak. K očištění a odmaštění kol je optimální jarová voda a technický benzín.

Nekonečně broušení

Ze všeho nejdříve je potřeba disk očistit od nejhrubších nečistot a obrousit ho hrubým smirkem. A to skutečně důkladně. Žádné místo se nesmí vynechat, starý lak musí pryč. Že jste to udělali dobře, poznáte podle toho, že disk bude po dokončení matný a nebude se nikde lesknout. Poté je třeba vzít jemný smirkový papír a celý disk přebrousit ještě jednou, hezky do jemna.

Dokonalá čistota

Nyní přichází na řadu čištění. I zde je potřeba si s tím trochu vyhrát, protože jen na dokonale očištěný povrch se posléze perfektně chytne tmel i barva. Proto doporučujeme nejdřív hezky jarovou vodou, poté důkladně opláchnout a nakonec technickým benzínem. Pozor, ať se nenadýcháte výparů a holýma rukama už na vyčištěný disk nesahejte.

Tmelení a znovu broušení

Po oschnutí disku je možné začít tmelit. Všechny hlubší rýhy a vrypy je třeba vyplnit tmelem a ten nechat zatvrdnout. Jak dlouho, to se dočtete v návodu, ale ten potřebný čas tomu opravdu dopřejte. Po zatvrdnutí se můžete znovu chopit brusného papíru a tmel obrousit tak, aby skutečně jen vyplňovat vzniklou rýhu a nic víc. jakmile je toto hotovo, je možné nanášet plnič ve spreji, který vyplní i jemné vlásečnicové škrábance. A opět si počkejte, až ten zatvrdne a následně kolo přebruste ještě jednou, co nejjemnějším brusným papírem.

Barvíme a lakujeme

Nyní stačí disk omýt vodou a je možné nanášet základovou barvu. Nestříkejte sprejem moc zblízka, ale spíše z větší vzdálenosti, ať je vrstva rovnoměrná. Pozor na případné stékající kapky, které by celé dílo zkazily. Výhodou je prostředí s minimem prachu a vlhkosti, nejlépe uklizená větraná garáž či nějaké takové místo. Poté naneste minimálně dvě vrstvy klasické barvy ve spreji (vrstva-zaschnutí-vrstva) a poté je možné kola stříknout i bezbarvým lakem. Ten nechejte ale opravdu důkladně zaschnout, než na kola obujete pneumatiky.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?