PRÁCE 🧰

První jízda párou poháněné Lady

13. 1. 2020 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality Lada

Parta nadšenců z ruské autodílny Garage 54 přebudovala starou Ladu Samara na fungující parní stroj. První jízdu tohoto unikátního vozu můžete shlédnout v přiloženém videu.

Prvním krokem při přetváření staré benzínové Lady Samara na párou poháněný vůz bylo umístění parního generátoru do prostoru kufru. Dále bylo třeba instalovat dvě dostatečně široké komínové trubky vybavené větrákem pro efektivní odtah kouře. Důležitým krokem bylo umístění tepelně izolační desky mezi generátor a přední sedadla, aby nedošlo ke vznícení a generátor mohl vytvářet potřebné množství tepla. Mechanici do auta namontovali také startér ovládaný zevnitř kabiny pro zajištění roztočení motoru, regulátor přívodu páry a dvě baterie.

Pak už následoval samotný test. Zatopením pod kotlem se začala vytvářet pára, která podle nainstalovaného tlakoměru vytvořila tlak kolem 5 atmosfér. Nicméně použitý generátor nezvládl tvořit páru dostatečně rychle, aby bylo možné uskutečnit delší jízdu, takže hlavním cílem testu bylo vůz rozjet a zjistit, jakou vzdálenost je schopný najednou ujet. První jízda odhalila, že s takto konstruovaným generátorem nedokáže Lada vyjet kopec, proto další test proběhl už na rovině. Při druhém testu tlak vystoupal na 6 atmosfér, které se ukázaly jako hraniční z důvodu nebezpečí roztržení válců. Auto s touto zásobou páry dokázalo vyvinout rychlost kolem 20 - 25 km/h. Vyššího výkonu motoru se nepodařilo dosáhnout.

Výsledkem tohoto testu je zjištění, že spalovací motor může být lehce přetvořen na fungující parní pohon, který je ve výsledku méně hlučný než benzínový nebo dieselový motor. Nicméně pro dosažení lepšího výkonu by bylo potřeba využít větší písty a pevnější válce, které by zvládly tlak 8 - 10 atmosfér.

 

Zdroj médií: youtube.

Podobné články