Převodové oleje

29. 9. 2021 2 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům Rádce motoristy

Většina majitelů automobilů mění v převodovce olej v případě, že mají automat. Ale ani u manuálu není náplň věčná a její výměnou nelze nic zkazit.

Převodové oleje - na co mají vliv a proč tam nelít motorový?

Převodový olej má podobnou úlohu jako olej motorový. Primárně zajišťuje, že díky dostatečné lubrikaci nebude docházet k rychlému opotřebení komponent. Ty zároveň chrání proti korozi a částečně převodovku i chladí.

Není tam na furt

U automatických převodovek by měla být výměna oleje samozřejmostí. Jako optimum se udává interval 60 000 kilometrů, což platí pro většinu automatů, včetně moderních DCT skříní. Rozhodně nevěřte tomu, že náplň je doživotní, jak výrobci často rádi uvádějí. Není! Tedy rozhodně ne v případě, že od vozu požadujete službu delší jak 150 tisíc kilometrů.

Samotná výměna není úplně jednoduchá. Nestačí jak u motoru starou náplň vypustit a nalít patřičné množství nové. Je třeba udělat i proplach a z toho důvodu je ideální řešení svěřit tento úkol specializované firmě.

I manuál ocení výměnu

U manuálních převodovek není nutné úzkostlivě hlídat nějaký interval, tam je životnost náplně skutečně docela dlouhá, ale i tak lze říct, že třeba po 200 tisících bude mít olej skutečně dost. Někteří majitelé aut dokonce po výměně pociťují zásadní zlepšení - řazení jde lehce a sníží se hlučnost. I proto stojí za to zvážit výměnu maziva i u manuálně řazených skříní, zejména u starších vozů.

Samotné převodové oleje lze dělit podobně jako ty motorové. V základu tedy na minerální a syntetické, přičemž první jmenované už v moderních autech prakticky nenajdeme. Označení tříd olejů je GL-1 až GL-6. Dnes používané jsou především GL-3, GL-4 a GL-5. Každý výrobce má samozřejmě svou vlastní normu (např. VW TL 525 12), jejíž dodržení je jistota, že převodovce dopřáváte to, co potřebuje. 

Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články